
– Uten belegg fra forskning
De siste årene har bøtesatsene for trafikale overtredelser økt betydelig. Nå ber KNA regjeringen trekke i nødbremsen. Nok en gang økes bøtesatsene og nok en gang er det i strid med faglige råd, sier generalsekretær, Børre Skiaker.
I 2023 økte regjeringen bøtene for bilistene med 30 prosent flat – stikk i strid med råd fra blant blant annet KNA, Riksadvokaten, Utrykningspolitiet og Trygg trafikk. Siden har regjeringen økt bøtesatsene flere ganger, og fra 15. mars økes de igjen.
Også denne gangen er både Politidirektoratet og Utrykningspolitiet imot økningene i bøtesatser. Generalsekretær i KNA, Børre Skiaker kritiserer endringene og mener for høye bøtesatser kan rokke ved legitimiteten til foreleggene. – KNA har et hjerte for trafikksikkerhetstiltak som fungerer, men så høye bøtesatser har ikke belegg i forskning, sier Børre Skiaker, og viser til en forskningsrapport fra Transportøkonomisk institutt som av plasserer en 50 prosent økning av satser for gebyr og forenklede forelegg på niende plass av ti mulige tiltak for å få ned antall drepte og hardt skadde i trafikken.
– KNA støtter høye forelegg for å kjøre uforsvarlig fort eller bruke telefonen mens du kjører, men samtidig mener vi det må være en større grad av forholdsmessighet. Vi mener en økning på 40% i bøtesatser fra 2022 til 2025 er uforholdsmessig kraftige økninger, avslutter KNA-sjefen.