– Har gjeninnført bilistene som avgiftspolitisk melkeku
Regjeringspartiene og SV ble nylig enige om nytt statsbudsjett for 2025. Ett av SVs gjennomslag er en fjerning av avgiftsrabatten, også kalt negative satser, på ladbare hybrider. FrP mener regjeringen har gjeninnført bilistene som en melkeku for staten, mens Senterpartiet ber folk se på hva FrP gjør – ikke hva de sier.
Etter at det har kommet ladbare hybrider med rekkevidde på over 10 mil har muligheten kommet for å lade til småkjøring i nærmiljøet mens de sper på med fossilt drivstoff på lengre distanser. Dette har for mange blitt oppfattet som et god alternativ for de som fremdeles ikke er klare til å ta skrittet over til helektriske biler.
Elbilandelen i Norge er som kjent betydelig foran alle andre land i verden, og klokket i 2023 inn på 82,4 prosent mens rene fossilbiler kun sto for i underkant av 4 prosent. Resten var hybridbiler. I neste års statsbudsjett har regjeringen og SV blitt enige om å fjerne de negative satsene for ladbare hybridbiler fra 1. april. Dette betyr at den norske folkefavoritten Toyota Rav 4 blir over 52.000 kroner dyrere fra april måned, og akkurat det får FrP til å steile.
Varsler store lettelser
FrPs Frank Sve og Morten Stordalen sier partiet ønsker å fjerne den gamle vektkomponenten i engangsavgiften som gjør at bensin, diesel og hybrid må betale avgift av egenvekt 2 ganger.
– Regjeringen har sammen med SV ha gjeninnført bilen som avgiftspolitisk melkeku. Kjøpsavgiftene er økt betydelig siden 2021, og drivstoffavgiftene har øk samlet sett, sier samferdelspolitisk talsperson i FrP, Frank Sve. – Alle kjøretøy har fått økt kjøpsavgift siden 2021, og aller verst er situasjonen for ladbare hybridbiler. Enkelte ladbare familiebiler har fått avgiftsøkninger på mer enn 100.000 kroner, sier han.
Hva vil FrP gjøre med engangsavgiftene på fossilbiler og hybridbiler dersom dere kommer i regjering etter valget?
Vi mener at folk er best i stand til selv å avgjøre hva slags bil man skal kjøre. Vi trenger ikke politikere og byråkrater til å bestemme det. Derfor er vi motstandere av målsettingen om et teknologimonopol for nybilsalget etter 2025. Vi vil ha teknologikonkurranse om å levere det beste og mest brukervennlige produktet til oss forbrukere. Vi mener derfor det skal legges til rette for nysalg av bensin- diesel og hybridbiler også etter 2025, sier Morten Stordalen til Motorliv.
– FrP har programfestet at engangsavgiften skal avvikles over tid. Det første grepet vi vil gjøre er å fjerne den gamle vektkomponenten slik at bensin- diesel og hybridbiler ikke lengre skal betale avgift for egenvekt to ganger. Vi vil i tillegg redusere både kjøp-, eie, og bruksavgiftene for kjøretøy, sier Frank Sve.
– Avgiftene økte under FrP
Statssekretær i Finansdepartementet, Erlend Grimstad fnyser av kritikken fra Fremskrittspartiet når KNA konfronterer ham med utspillet fra Sve og Stordalen. -Bruksavgiftene på bil er lavere nå enn de årene Frp styrte. Kjører du 25 000 km med en bensinbil i 2025 er avgiftsbelastningen ca. 1700 kr lavere sammenlignet med det siste året Frp satt i regjering. Tilsvarende tall for diesel er ca. 900 kr, sier Grimstad.
Statssekretæren mener Frp er et parti som sier noe i opposisjon, men gjør noe helt annet når de styrer. – De skulle fjerne bompengene, men satte bompengerekord. De hadde i mange år argumentert mot avgifter, men økte avgiftsbelastningen så fort de kom i regjering. Senterpartiet gikk til valg på å redusere avgifter som rammer vanlige folk. Derfor har vi redusert avgiftene på bruk av bil, strøm, vann og avløp som noen eksempler, avslutter Grimstad.