Foto: Adobe Stock

Fornuftig bybilisme på byens egne premisser

Bilpolitikk

Norske bybilister er de grønneste og mest tilpasningsdyktige i verden, godt hjulpet av inngripende trafikkreduserende tiltak. Hvordan legger vi til rette for fornuftig bybilisme i fremtiden?

Av Børre Skiaker, generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub – KNA

Foto: KNA

Et land som geografisk er på størrelse med Tyskland og befolkningsmessig er på størrelse med Danmark gjør det umulig å få på plass et helhetlig kollektivtilbud som dekker folks hverdagsbehov, selv for mange i og rundt de store byene.

Norske togreiser subsidieres med milliarder i året for å opprettholde togtilbud på ulønnsomme jernbanestrekninger. Men det er ikke togtilbud i distriktene som må få surstofftilførsel for å holdes oppe. Dette gjelder i stor grad også kollektiv, sykkel og gange i og rundt de store byene som subsidieres med milliarder årlig. Fornebubanen, som ligger i et av landets mest tettbygde områder, har ifølge samfunnsøkonom Martin Bech Holte en enhetskostnad på 750 kroner per passasjer inn i evigheten.

Byvekstavtalene i byene har økt i antall og omfang de siste årene. Bare i 2023 var passeringsinntektene fra bomringene rundt byene på rundt 9 milliarder – penger som går til utbygging og driftssubsidier til kollektivtrafikk, sykkel og gange. Bompengeinstituttet i byområdene er et kapittel for seg selv, men det er i alle tilfeller et faktum at byene har gjort seg fullstendig avhengige av bompengeinntekter. Men, på tross av et sterkt subsidiert offentlig transporttilbud og høye bompenger bruker 35 prosent bil til og fra jobb også i Oslo og Akershus. Det kommer i den nasjonale reisevaneundersøkelsen for 2023.

Erkjennelsen av at man ikke trenger utstrakt bruk av bil i sentrumssonene av storbyene våre har vært der lenge. KNA er likevel skeptiske til at vi går i en mer autoritær retning i kraft av eksempelvis fossilfrie sentrumssoner, maksgrense for tilrettelegging av parkeringsplasser, fjerning av parkeringsplasser, og ytterligere økninger av bompengene.

En av de viktigste byggesteinene i et velfungerende samfunn er å legge til rette for alles mobilitet. Bilens unike egenskaper gir oss en frihet ingen andre kan transportmidler kan konkurrere med. Selv om mange byfolk ikke trenger bil hver dag er det mange som ønsker tilgang til bil – det må det legges til rette for også i fremtiden.

Den stadig grønnere bilparken bør åpne dørene for en mer konstruktiv debatt om bilene i fremtiden, hvor folk kan eie og bruke biler på byen og byens egne premisser.