Bilavgiftenes gulrot og pisk

Hva mener KNA

I Norge har det vært bred politisk enighet om å stimulere til kjøp av nullutslippsbiler uten å innføre et direkte forbud mot fossildrevne biler. Dette har resultert i en rekke økonomiske incentiver som har gjort elbiler til et attraktivt valg for mange bilkjøpere – en elbilpolitikk det i stort har vært bred oppslutning om. Men hvor store incentiver er egentlig nødvendige for å oppnå ønskede resultater, og risikerer vi at forskjellene blir så store at det i praksis fungerer som et forbud?

Betydelig forskjell

Ifølge avgiftskalkulatoren til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er det eksempelvis en betydelig forskjell i kjøpsavgiftene mellom en BMW 5-serie og dens elektriske ekvivalent – en forskjell som er på langt over 200.000 kroner. I tillegg kommer høyere bruksavgifter, og høyere drivstoffkostnader og vedlikeholdskostnader for fossildrevne biler. Disse økonomiske forskjellene har utvilsomt bidratt til økningen i elbilsalget, men etter hvert som skruen stadig trekkes hardere til på fossile og hybride biler mener KNA det bør reises spørsmål om hvor balansert denne tilnærmingen er.

Langsiktige konsekvenser

KNA mener at det er viktig å stimulere til kjøp av nullutslippsbiler, men at vi må være oppmerksomme på de langsiktige konsekvensene av en politikk som kan oppfattes så rigid at den mister nødvendig legitimitet i befolkningen. Hvis incentivene blir for kraftige, kan det oppfattes som et indirekte forbud mot fossildrevne biler, noe som kan skape motstand og motkultur, slik vi ser flere eksempler på i land vi ellers liker å sammenligne oss med i Europa.

For å oppnå en fornuftig overgang til nullutslippsbiler, bør incentivstrukturen være tilstrekkelig til å gjøre elbiler konkurransedyktige, men ikke oppfattes så brutal at de skaper en følelse av tvang eller forbud. Denne balanseøvelsen krever en kontinuerlig vurdering av markedets respons på incentivene.

Elbillandet Norge

Norsk elbilpolitikk fungerer til formålet. Vi er best i verden på elbiler, og transformerer bilparken vår i en rasende fart. Norges ambisiøse mål om 100 prosent elbilsalg fra 2025 vil ikke nås i målets mest bokstavelige tolkning, men allerede er 9 av 10 solgte nybiler i Norge nullutslipp – og tallene øker måned for måned. Med andre ord: Økonomisk teori fungerer.

KNA ønsker en debatt om hvordan vi best kan stimulere til en grønnere bilpark uten å skape unødvendige konflikter eller en urettferdig byrdefordeling. Ved å finne den rette balansen kan vi sikre en myk transformasjon av bilparken som er bærekraftig både miljømessig, men også i kraft av å ha nødvendig støtte og legitimitet i befolkningen.