Advarer mot bom-svindel

Bilpolitikk

Norges største bombrikke-utsteder, Autosync (tidligere Fremtind Service) advarer på sine nettsider mot en rekke svindelforsøk i deres og andres navn.

Det pågår for tiden flere svindelforsøk via SMS og e-post som handler om blant annet manglende betaling av bompenger og ferjereiser. Dette kan bompengeutstederen Autosynch fortelle. På sine nettsider forteller bompengegiganten med over 1,4 millioner kunder at svindlere utgir seg for å være blant annet dem i forbindelse med innkreving av bompenger.

– Avsenderen utgir seg for å være blant annet AutoPASS.no, Fair Collection, Statens vegvesen og AutoSync. Dersom du mottar noe slikt må du IKKE trykke på noen lenker og IKKE betale, skriver de i en sak på sine nettsider.

– Vi ber aldri om person- eller betalingsinformasjon

Utstederen sender ut påminnelser om forfalte fakturaer og kundeundersøkelser. – Vi sender av og til sms- eller epost til kundene våre. Vi ber aldri om person- eller betalingsinformasjon i det vi sender ut. Hvis henvendelsen gjelder noe som krever at kunden logger inn så vil vi alltid henvise dem til autosync.no, sier kommersiell direktør i Autosync, Svein Skovly. Eksempler på utsendelser er ifølge Skovly:
– Varsel om av AutoPASS-avtale må oppdateres når vi mottar melding om eierskifte fra Motorvognregisteret
– Påminnelse om manglende betaling av utsendt faktura
– Informasjon om at bombrikken må byttes ut med oppfordring om å oppdatere adresseinformasjon

Kommersiell direktør i Autosync, Svein Skovly. (Foto: Autosync)

Autosync mener vi alle må bli stadig mer oppmerksomme for å unngå å bli lurt. – Vær alltid varsom med å klikke på lenker og sjekk nettadressene. Et annet godt råd er ganske enkelt å tenke gjennom om innholdet i meldingen jeg har fått faktisk kan være riktig. Har jeg mottatt en faktura som ikke er betalt? Kan det være riktig at jeg skal oppdatere betalingsinformasjon når jeg får efaktura hver måned?, sier Skovly.