6 av 10 med dårlig råd har utsatt service på bilen

Bilpolitikk

I perioden 2013 – 2022 har feil eller mangler ved kjøretøy vært medvirkende faktorer ved 25 % av dødsulykkene. En av fem bilister har utsatt service på bilen siste året på grunn av økonomi. Blant de med dårlig råd er tallene langt verre.

Det meldes om lys i enden av tunnelen også i Norge når det gjelder den høye prisveksten som har vedvart siden Russlands invasjon av Ukraina i februar 2022. Men fremdeles er det mange som sliter med kostnader, og bilistene har vært særlig utsatt. Gjennomsnittsprisen på diesel var 15,49 kr i september 2021. I september 2024 var månedsprisen 20,27. Dette merkes av norske bilister.

I en undersøkelse gjennomført av Infact på oppdrag fra KNA kommer det frem av at 19,9 prosent av bilistene har utsatt service og vedlikehold på bilen på grunn av økonomi siste året. I gruppen som selv definerer at de har anstrengt økonomi er tallene vesentlig mer dramatisk. 59,3 prosent av de spurte som selv oppgir å ha anstrengt økonomi svarer at de har utsatt service.

KNAs samfunnskontakt, Tor Valdvik er bekymret over at det kan påvirke trafikksikkerheten for alle trafikanter. – KNAs klare anbefaling er å gjennomføre all nødvendig service på bilene, men dessverre er det mye som tyder på at det er folk med eksempelvis dårlige dekk og dårlige bremser på veien, og dette er urovekkende, sier Valdvik.

KNAs samfunnskontakt understreker at det er bilistenes ansvar å sørge for at bilen får det nødvendige vedlikeholdet, men sender samtidig et signal til politikerne. – Høye renter og høy prisvekst som særlig har gjort seg gjeldende på energiprisene treffer bilistene med kirurgisk presisjon. På toppen av dette har mange bilister opplevd økninger på både kjøps- og bruksavgifter som gjør innhogg i folks privatøkonomi. Dette er et ansvar politikerne ikke kan løpe ifra, sier Valdvik.

Ifølge Statens vegvesens dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken var feil eller mangler ved kjøretøy medvirkende til 25 % av dødsulykkene i perioden 2013-22.