KNA sier nei til høyere bensin- og dieselpriser
Regjeringen har nylig offentliggjort klimaplan som skisserer en tredobling av CO2-avgiften. Med mindre veibruksavgiften reduseres i takt med økningen i CO2-avgiften vil dette bety betraktelig høyere bensin- og dieselpriser.
KNA mener dette vil straffe de bilistene som er avhengig fossilbilen og ikke har mulighet til å bytte den ut til fordel for et nullutslippskjøretøy. Det har tidligere blitt estimert at 2/3 deler av alle personbiler vil være fossilbiler i 2030. Kanskje går utviklingen raskere? Dette rammer uansett svært mange bilister.
I Granavold-plattformen i januar 2019 gjorde regjeringen det klart at det ikke skulle bli en økning i veibruksavgiften på bensin og diesel. I tillegg skulle økte pumpepriser som følge av økt CO2-avgift «i sin helhet motsvares med reduserte avgiftssatser på drivstoff».
Dette løftet har regjeringen holdt så langt, men det nevnes ikke i den nye klimameldingen. KNA minner derfor politikerne om dette.
–Vi registrerer finansministerens budskap om at inntektene fra den økte C02-avgiftene skal brukes til andre skatte- og avgiftslettelser. Det er bra så lenge bilistene nyter godt av dette. KNA mener intensjonene i Granavold-erklæringen knyttet til kompensasjon i form av redusert veibruksavgift må legges til grunn, sier generalsekretær Børre Skiaker.
Til tross for at elbilene stadig tar større markedsandeler, er fremdeles 88% av landets personbilpark enten bensin- eller dieseldrevet. Å påføre eierne av disse kjøretøyene vesentlig større bilholdskostander mener KNA er urimelig.
–Vi har stor forståelse for regjeringens ønske om å føre en avgiftspolitikk som er bærekraftig med tanke på både miljø og økonomi, men en mulig økning på opptil fire kroner ved bensin- og dieselpumpene vitner om liten forståelse for at mange i lang tid fremover vil være avhengig av fossildrevne kjøretøy. Dessuten fremstår tiltaket med å gjøre det dyrere å kjøre fossilbil som unødvendig når vi ser at veksten i elbilmarkedet utvikler positivt, fortsetter Skiaker.
KNA mener en drastisk økning i avgiftene på bensin og diesel er å tvinge bilistene til å sette fra seg fossilkjørtøy. Tilnærmingen burde heller være å legge til rette for lavere utslipp i bilparken ved hjelp av gode, målrettet og rettferdige insentiver.