Elbil er et godt valg for mange bilister, men mange norske elbilkjøpere opplever både feil og tilbakekallinger.

Mange feil på nye elbiler

Bilhold

Mange nye elbiler plages av feil. Dette avslører de internasjonale tilbakekallingsstatistikkene og antallet tvistesaker behandlet av Forbrukerrådet: I rekordåret 2018 meklet Forbrukerrådet i hele 171 tvistesaker om nye biler, hvorav flertallet var elbiler med såkalte «barnesykdommer». I 2019 stod Tesla alene totalt 224 av Forbrukerrådets tvistesaker. Og hittil i år har Forbrukerrådet mottatt om lag 700 henvendelser om nybil.

Det er likevel ikke bare Tesla-eiere som opplever feil på bilene sine. Denne høsten har vi blant annet sett at Volkswagen ID. 3, en av Norges mest populære elbiler, har vært plaget med en programvarefeil som gjøre at bilens startbatteri tømmes. I tillegg til en tjuetalls andre, mindre feil. Det ryktes imidlertid at det vil komme en programvareoppdatering over jul som løser startbatteriproblematikken.

Også Svensk-Kinesiske Polestar også opplevd problemer i forbindelse med lansering av Polestar 2 – merkets første rene elbil. Her var det mange ferske eiere som opplevde at bilene deres mistet kraft eller stanset under kjøring. I tillegg klaget mange over en rekke feil og feilmeldinger i løpet av de første ukene på veien. I løpet av høsten tikket også rapportene inn om biler som ikke ville starte og varmesystemer med feil. Nesten samtlige biler levert før midten av oktober blir når tilbakekalt.

Grunn til bekymring

-Dette er en utvikling vi ser på med bekymring, sier KNAs generalsekretær Børre Skiaker. -Som bilkjøper bør man kunne forvente at varen man får overlevert er både testet og ferdigutviklet, men det kan nesten virke som om bilprodusentene lar intetanende forbrukere gjøre noe av denne jobben. Dette er ikke uten videre greit, sier Skiaker. Dette er også jurist i Forbrukerrådet, Caroline Skarderud, helt enig i: -Alt skal være klart i orden ved levering. I motsatt fall få selger ordne opp.

Hypotesen om at bilfabrikantene produserer uferdige biler støttes av flere internasjonale elbilforumer: Mange opplever at nye elbiler har programvarefeil, men også at feilene ofte rettes av bilfabrikantene gjennom programvareoppdateringer. Og for mange fremstår dette som uproblematisk. Å kjøpe en ny elbil i 2020 kan på mange måter sammenlignes med å kjøpe en smarttelefon som til stadighet er avhengig av produsentens oppdateringer for å fungere som tiltenkt.

Ikke noe å være redd for

Roger Kolbu, organisasjonskonsulent hos TOCN – Tesla Owners Club Norway, kjenner seg langt på vei igjen i denne virkelighetsbeskrivelsen: -Tesla slipper som regel å kalle inn bilene. De fleste justeringer og oppdateringer gjøres «gjennom luften».

Slik situasjonen er nå er det ingen grunn til å være redd for feil. De største utfordringene norske Tesla-eiere utsettes for i dag, handler mer om kosmetiske heller enn tekniske problemstillinger, sier Kolbu.

Gode kjøpsråd

Kolbu råder imidlertid alle bilkjøpere til å sette seg godt inn i reglene rundt garanti og reklamasjon – uansett hva slags bil man tenker å kjøpe seg; kjennskap til jussen er gull verdt. Og om det først oppstår problemer er det alltid lurt å gjøre et raskt søk i relevante nettforum. -Ofte kan det være til stor hjelp å snakke med andre som har opplevd tilsvarende problemer. Det merker vi også hos TOCN, sier Kolbu. -Vi hjelper stadig Tesla-eiere med råd og anbefalinger.

Skarderud, Forbrukerrådets jurist, råder vordende elbileiere om å sjekke innholdet i garantien og si ifra til selger så fort som mulig, og helst skriftlig, dersom man opplever feil på en nyinnkjøpt elbil. I tillegg er det som med de fleste kjøp i livet: -Kartlegging av behov og forundersøkelser lønner seg.

Generalsekretær Skiaker er langt på vei enig med disse rådene, men anbefaler i tillegg norske elbilkjøpere å kjøpe modeller som har vært på markedet en stund dersom målet er å unngå flest mulige feil. Men dersom man har lyst til å være blant de første til å prøve ut en ny modell eller til og med et nytt bilmerke, bør man være forberedt på at dette kan by på utfordringer.

Elbiltilbakekallinger siste to år:

  • Tesla
    har tilbakekalt nesten 50.000 Model S og X grunnet feil med hjulopphenget både foran og bak
  • Hyundai
    tilbakekalte 77.000 Kona Electric grunnet uforklarlige branner
  • Polestar
    har tilbakekalt en stor andel av alle produserte Polestar 2 grunnet problemer med omformer og varmepumpe
  • Opel
    Ampera og Chevrolet Bolt bygget før 2019 tilbakekalles nå grunnet feil på batteripakker