Rudskogen Motorsenter: Årets dommerpanel pent oppstilt foran finalistbilene.

KNA med på kåringen av «Årets Bil 2022»

Bilhold

Hvert år kåres Årets Bil – et samarbeid mellom Dagbladet, Dinside og Elbil24.no. KNAs generalsekretær Børre Skiaker har i en årrekke vært et selvskrevent jurymedlem.

Den 24. november hadde juryen redusert finalistlisten til ti biler. Disse ble samlet på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad for en grundig gjennomgang i form av bremse- og svingtester, unnamanøver og banekjøring – med jurymedlemmene bak rattet.  

I tillegg til generalsekretær Skiaker bestod årets dommerpanel av: Ståle Frydenlund fra Norsk elbilforening, Rune Korsvoll fra DinSide, Fred Magne Skillebæk fra Elbil24, Anders Hovde fra Kantar, Anette Bevre fra Norges Automobilforbund. Samt industridesigner Bård Eker. 

-For meg er deltakelsen i Årets Bil et høydepunkt, sier Skiaker. Som tidligere racefører er Skiaker godt kjent med testing av biler og rapportering av egenskaper. Ved testing av vanlige gatebiler må praktiske løsninger og pris også vurderes. Skiaker sier at flere av de elektriske testbilene nå kan konkurrere med velbygde fossildrevne biler. Han trekker spesielt frem BMW i4 M50 (sportslig) og Mercedes EQS (komfortabel) som gode eksempler på dette. Videre er han imponert over KIA EV6 som er praktisk og svært nær tysk kvalitet, samt Tesla modell Y som har mye å by på for de fleste.  

Verdig vinner av Året Bil 2022: BMW i4 – påmeldt i tolvte time av den norske importøren. 

I sin begrunnelse skriver Juryen følgende: «Bilen er den første elbilen fra merkets M-divisjon, og den presterer kompromissløst. Videre viser bilen vei for BMWs tanker rundt videre elektrifiseringsplaner, og er deres nye utstillingsvindu for connectivity og digitalisering, uten at dette er gjort med noen kompromisser for kjøreglede og egenskaper. Disse elementene vil følge fremtidige BMW, uavhengig av form, fasong og farge. Dette er rett og slett BMWs nye DNA, og den overbeviser.»  

Tabellen viser de seks bilene som mottok jurystemmer i konkurransen om å bli Årets Bil 2022. Ti biler kom til finalen. BMW i4 vant en klar seier, med Tesla Model Y på en enda klarere andreplass. Nissan Qashqai, Ioniq 5, Fiat 500 og Cupra Born fikk ingen jurystemmer. 
Hvert jurymedlem kunne dele ut henholdsvis 3, 2 og 1 poeng til tre valgfrie biler. Tabellen viser hvor mange poeng hvert jurymedlem har gitt de forskjellige bilene i kåringen.