Antirust i to generasjoner

Bilhold

I et høyt, smalt og langt bygg langs Østre Aker vei i Oslo finner man rustbehandlingsverkstedet Kampen Saga Antirust. Selv om adressen har endret seg flere ganger i løpet av de siste tiårene er det fremdeles Per Kristiansen man møter bak disken – samme mann som startet Saga Antirust i 1980.

-Det hender jeg har vondt for å si nei om noen kommer med en helt ny bil og det er salt på veien. Da sier jeg ofte ja selv om vi egentlig ikke har tid, kommer det fra kontorstolen bak disken i resepsjonen. -Det beste er alltid å behandle bilen når den er ny. Slik er det bare. Og behandler du bilen innen to år får du femten års rustgaranti, men da bør du ta jevnlig etterkontroll – helst hvert tredje år.

Et liv med bil

Per Kristiansen vet hva han snakker om når det gjelder rust og bil. Ikke bare har han rustbehandlet små kjøretøy for folk flest og store kjøretøy for blant annet forsvaret, sporveien, brannvesenet og rikskringkastingen, men han har også drevet bilutleie og holdt på med motorsport – både på to og fire hjul.

                Kristiansen begynte å konkurrere med motorsykkel allerede to uker etter at han fikk førerkort i 1962. Men det varte ikke lenge før det ble KNA-medlemskap og bilsport for alle pengene: Det første PO-orienteringsløpet ble kjørt i 1965, han vant Rally Viking i 1993 en Volvo Amazon som hadde tilhørt legenden Trond Schea (Halda-drevene ligger fremdeles i nattbordskuffen), og han husker godt tirsdagstreffene på KNA-hotellet i Parkveien og «Rally Viking»-biffene som ble servert oppe i annen etasje. -Det var kun de litt eldre som fikk sitte i restauranten i nede i første, legger han til. Gode gamle dager.

Så var det bilutleien da. Norges minste. Visstnok. Men det manglet ikke på storfine kunder av den grunn. Det var nemlig Kristiansen som stod for kjøretøyet da Iraks Oljeminister besøkte Oslo en gang på slutten av 70-tallet. Bilen, en Volvo 264 TE – den eneste av sitt slag i landet – var blitt kjøpt på Slottet noen måneder før og hentet i kronprinsens garasje. Kristiansen minnes fremdeles synet av kronprinsesse Sonja omgitt av sølvparasoller og fotografer da han ankom Skaugum. Slikt glemmer man tross alt ikke med det første.

Fornuftig å rustbehandle

Nå er Kristiansen arbeidende pensjonist, og den daglige driften av virksomheten er overlatt til sønnen Thomas. Og han er like opptatt av rustbehandling som faren: -Hvermansen tenker ikke på antirustbehandling, sier Kristiansen junior. -Faktisk tror jeg ikke den jevne bilist tenker på bilrust som et problem. Kun åtte eller ni av ti har peiling på dette. Vår kunder er gjerne de som har fått beskjed av foreldrene om at dette bør gjøres. Og noen gang er det til og med mor eller far som betaler, legger han til. Tidvis som 40-årsgaver. Bilistene som var svært opptatt av å ta vare på egen bil er nemlig i ferd med å bli en utdøende rase.

                Men hvordan er det blitt slik? Begge generasjoner Kristiansen mener leasingtrenden har mye av skylden: -Når man ikke selv eier bilen er man ikke så opptatt av å ta vare på den. Om en ny bil uten rustbehandling brukes en håndfull vintre vil ikke et utrent øye nødvendigvis legge merke til skadene som oppstår. Men de er der likevel. Dersom man har tenkt å beholde bilen lenger enn en gjennomsnittlig leasingperiode vil man ha mye igjen for en god, profesjonell rustbehandlingsjobb. Men da må det gjøres skikkelig – lanolinolje og tilsvarende er ikke veien å gå. Se heller etter verksteder som bruker gode og velutprøvde produkter som Mercasol og Tectyl, poengterer Per Kristiansen.

Tøffe norske forhold

Alle som ønsker å beholde bilen sin en god stund bør altså rustbehandle? -Bilene er ikke bygget for norske forhold, svares det nærmest unisont. Vi opplever at det stort sett er rust på alt. Amerikanske biler er gjerne de verste – den norske saltlaken er jo ekstrem. Det ville nesten være bedre for bilen om du kjørte den i Oslofjorden enn på en saltet norsk vintervei, sier Thomas Kristiansen spøkefullt. Men morsomheter til side registrerer tospannet at bilimportørene litt etter litt har begynt å innrømme at norske forhold er røffe – særlig i sør i landet hvor saltbruken er utbredt og stadig øker. 

                Hva koster det så å gjøre bilen rustet til å møte norske forhold? Mellom 5.000 og 7.500 kroner for personbiler avhengig av størrelse. Da kommer forarbeidet i tillegg, hvilket lett kan føre til at regningen blir det dobbelte. Uansett tilstand må nemlig alle plastdeksler fjernes fra bilens underside, og disse er ikke akkurat mangelvare på moderne kjøretøy. I tillegg må bilen vaskes grundig, og alt av rust fjernes ved hjelp av sandblåsing. -Faktisk blåser vi alt tenkelig, legger Kristiansen den yngre til. -Til og med hagemøblene til den svenske ambassaden.