Om du ønsker å dele heller enn å eie bil er finnes det mange muligheter, men det er ikke alltid like enkelt å finne tjenesten som passer best.

Alt du trenger å vite om bildelingstjenester

Bilferie og reise

Bildeling blir stadig mer populært, og det finnes nå mange ulike produkter på markedet. Måten de ulike delingskonspetene varierer imidlertid mye. Derfor har Motorliv-redaksjonen testet noen av disse og laget denne oversikten slik at du kan spare både tid og penger om du skulle ha behov for bildeling.

For deg med sporadisk bilbehov 

Hyre eies av Møller Mobility Group, og ble lansert i 2017. Tjenesten opererer først og fremst i Oslo, og baserer seg på en selveid flåte. Med telefonapplikasjonen kan du bestille, låse opp og betale for leieforholdet uten at det er behov for menneskelig kontakt. Bomring, drivstoff og leiepris blir automatisk kalkulert i sanntid, slik at du har full oversikt og ikke bruker tid på administrasjon.  

Bilparken er variert. Hovedsakelig fra Møller gruppens merker (mye Seat og VW), samt god variasjon i størrelse og brukspotensiale. De tilbyr små bybiler, SUVer til lengre turer og både små og store varebiler.  

Hos Hyre starter prisene på kr. 85,- pr. time eller 420,- pr. dag for de minste bilene og går opp til kr. 150,- pr. time/kr. 950,- pr. dag for biler i premiumsegmentet.   

Vy Bybil er en bildelingstjeneste i Oslo som tilbyr leie av små elbiler. Bybilen kan du sette fra deg på en Bybil parkeringsplass, en beboerparkering eller en offentlig parkeringsplass uten tidsbegrensning innenfor sonen (sonen dekker Ring 3 pluss litt til). 

Vy Bybil sin brukeropplevelse er en miks mellom de mye omtalte el-sparkesyklene og en bilutleier. Man trenger ikke levere bilen tilbake til samme sted som man hentet den, og man kjører på minuttpris kr 6,- eller døgnpris kr 899,-  

Nabobil skiller seg mye fra de øvrige tjenestene da tjenesten er en markedsplass som kobler privatpersoner som trenger en bil med andre privatpersoner som leier ut en bil. De baserer seg på at biler i Norge i snitt står stille 23 timer i døgnet og fungerer som en lenke mellom leier og utleier. 

Nabobil eier ikke sine egne biler, og bilparken er deretter variert. Hvor man hos konkurrentene benytter seg av forholdsvis nye biler, kan man hos Nabobil leie en 10-år gammel traver. Det er også verdt å merke seg mulighetene for å tjene seg noen ekstra kroner med å leie ut egen bil gjennom Nabobil. Bilen må ikke være ny, eller i perfekt tilstand. Likevel er det noen krav som må oppfylles. Bilen må nemlig være EU-godkjent og være registrert på ditt navn. I tillegg gjelder følgende:  

  • Må være registrert som person- eller varebil 
  • Vekt kan ikke overstige 3500 kg 
  • Gyldig forsikring på bilen (minimum ansvarsforsikring i henhold til norsk lov) 
  • Bilen kan ikke være mer enn 15 år gammel (fra registreringsår) 
  • Bilen må ha gyldig registreringsnummer 
  • Max tillatt kilometerstand er 300.000 km. 

For deg med regelmessig bilbehov 

Bilkollektivet er en non-profit medlemsbedrift som har som mål å erstatte medlemmenes behov for egen privatbil. Bilkollektivet holder for tiden til i Oslo og Stavanger. Bilkollektivets biler er eid av Bilkollektivet, og som kunde kjøper man seg en del av firmaet ved innmelding. Dette koster 1.800,- som er å regne som et depositum og tilbakebetales ved utmelding. I tillegg til inngangssummen er det en månedlig kontingent på kr 96,-. Ved leie betaler man enten timespris/døgnpris i tillegg til pris pr. kjørte kilometer. Bompenger, drivstoff/hurtiglading og forsikring er inkludert. 

Bilparken til Bilkollektivet er variert, her kan man finne små bybiler, varebiler, 4×4 SUVer, og store familiebiler. Hos Bilkollektivet er det medlemskortet ditt du bruker til å låse deg inn i bilen du har leid. 

Bilkollektivets kundegruppe vil naturlig være de som bruker denne tjenesten relativt ofte på grunn av kontingentordningen. Er bruken mer sporadisk vil det lønne seg å bruke enten Nabobil eller Hyre. 

Hertz BilPool har stasjonsbasert bildeling i Oslo. Tjenesten opererer med en noe komplisert betalingsmodell hvor kunden må velge mellom fire like abonnementstyper med varierende abonnements- og leiepriser.  

Som hos de andre tilbyderne vil prisen for å leie en bil avhenge av hvilken biltype du velger, hvor lenge du trenger den og hvor langt du skal kjøre. 

iMove tilbyr et bilabonnement som gir deg samme friheten som å eie bil, men med full fleksibilitet til å avslutte når som helst. De håndterer alt det praktiske for deg, og du slipper verditapet og overraskende utgifter.  

iMove tilbyr et variert utvalg biler. Månedspris fra 2.990,-. I denne er «alt» inkludert: garanti, service, dekk, ubegrenset kjørelengde, forsikring og muligheten til å disponere en «hyttebil» 10 dager hvert år. Det eneste du må betale selv er strøm, parkering og bompenger. Det er verdt å merke seg at alle bilene i bilparken er elbiler.  

Denne tjenesten erstatter for mange enten bilen som eiendel i sin helhet, eller kanskje det minsker behovet for en bil nummer to. Ser på det økonomiske kan det være gunstigere å leie en bil hos iMove i én måned enn hos Hertz, Europcar eller andre leiebilselskaper. Dersom man allerede vurdere leasing kan dette være et godt alternativ. iMove tilbyr fri kilometer, ingen bindingstid og mulighet for bilbytte i avtaleperioden. 

Merk at det finnes flere bilabonnementer som ikke er tatt med i denne oversikten. Fleks, Swap, Care by Volvo, SHFT, Kinto Flex og Hertz FlexiLease er noen av disse. I tillegg finnes det flere ulike bildelingsløsninger i flere av de store Norske byene, som eksempelvis Bildeleringen i Bergen, Trondheim Bilkollektiv, GreenMobility og GoMore. 

Konklusjon:  

Motorliv-redaksjonen ble positivt overrasket over brukervennligheten til mange av disse tjenestene. Særlig Hyre og Vy Bybil utmerket seg som positive brukeropplevelser, selv om tjenestene har mange ulikheter. Friheten til å kunne bruke en bybil som transport fra A til B, uten å måtte levere bilen tilbake til hentestedet når du er ferdig med den, er veldig praktisk og gjør at Vy Bybil er et godt valg på småreiser innad i Oslo by. Skal man derimot litt lengre er Hyre en eksepsjonelt enkel og god tjeneste som er en fryd for forbrukeren. Gitt at man er komfortabel med en smarttelefon.  

Når man skal vurdere hvilken av disse tjenestene man skal bruke er det viktig å finne ut hvilke behov man har. Er bilen noe man trenger daglig, er enten kjøp eller leasing det åpenbare valget. Er behovet veldig sporadisk vil det ikke lønne seg med en abonnementstjeneste som Hertz, men løsninger som Hyre, Nabobil eller Vy vil være lønnsomme valg. Eier man ikke bil, men trenger plutselig bil i en måned eller to kan et abonnement hos iMove eller andre lignende tjenester være en løsning på transportproblemet.