Slik legger du om til sommerdekk
Med våren på anmarsj i store deler av landet er tiden kommet for å legge om til sommerdekk. Mange sverger til dekkhotell og bilverksteder, men for de aller fleste bilister er jobben innen rekkevidde dersom man ønsker å legge ned en egeninnsats. Slik går du frem om du ønsker å gjøre jobben selv.
- Før du setter i gang bør du se nøye på sommerhjulene du straks skal sette på. Er det synlige skader? Er slitasjen jevn? Sistnevnte kan være tegn på feil hjulstilling eller feil lufttrykk. Mål også mønsterdybde som på bilde – minste tillatte mål er 1,6 mm, men KNA anbefaler nye dekk ved 3 mm.
2. Dersom sommerhjulene er klare for enda en sesong er det tid for å sette i gang med hjulbyttet. Begynn med å sette bilen på et jevnt og flatt underlag med parkeringsbremsen på. Sett den gjerne også i gir eller “park” om bilen har automatkasse.
3. Før du løfter bilen med jekken må du løse hjulboltene/hjulmutterne med en latarm eller tilsvarende verktøy som på bildet. Hjulet skal fremdeles stå fast – ikke løs boltene/mutterne mer enn en halv omdreining.
4. Så er det tid for å jekke opp bilen. Om du som her velger å bruke bilens originaljekk bør du forsikre deg om at bruker den i tråd med fabrikantens instruksjoner. Se i bilens håndbok dersom du er usikker. Husk å aldri bevege deg under en bil som hviler på en jekk – om uhellet er ute kan du påføre deg selv store klemskader.
5. Med bilen trygt plassert på jekken løsner du hjulboltene/hjulmutterne helt.
6. Før du løfter vekk hjulet og markerer plasseringen – her gjort ved bruk av praktiske plastmerkelapper. I utgangpunktet skal hjulet tilbake på samme når høsten kommer.
7. Mens hjulet er av kan du med fordel smøre både gjenger og kontaktflater med et tynt lag kobberfett.
8. Husk at noen biler bruker ulike hjultbolter/hjulmuttere på sommer- og vinterhjul. Å forveksle disse kan lett føre til felgskader og kan i verste fall være farlig.
9. Skru fast sommerhjulet så det sitter fast før du senker bilen ned igjen og fjerner jekken.
10. Hjulboltene/hjulmutterne skal strammes til med et bestemt moment ved hjelp av momentnøkkel. Dette varierer fra bil til bil – sjekk håndboken. Husk at du bør etterstramme etter du har kjørt noen titalls kilometer.
11. Siste oppgave er å kontrollere dekktrykk. Dette kan gjøres på de fleste bensinstasjoner om du ikke har mulighet for dette hjemme. Riktig dekktrykk finner du i instruksjonsboken, men tidvis også på innsiden av tanklokket eller i døråpningen.
12. Før du kan si deg helt ferdig bør du vaske vinterhjulene og fjerne steiner slik at de er klare til neste sesong. Dette er heller ikke dumt å kontrollere mønsterdybden når du først holder på – kravet til vinterdekk er 3mm, men du bør helst ha mer enn dette om du tenker å kjøre enda en sesong på dekkene.