Flere biler i kolonne på Nurburgring

OPPFYLL NÜRBURGRING-DRØMMEN!

Kjøreteknikk

Alle som er glad i å kjøre bil vet at det er et sted i verden som er alle kjøreinteressertes mekka; Nürburgring. Og der kan hvem som helst få prøve seg.

Nürburgring Nordschleife sør for Köln i Tyskland er alle racerbaners mor. De 25 kilometerne med asfalt slynger seg gjennom terrenget, høydeforskjellen er på 300 meter og inne i banen ligger det tre små landsbyer.

– Mange tror ikke det er sant når man forteller om Nürburgring, men dette er altså den desidert lengste racerbanen i verden. Og det fantastiske er at den de fleste dager i året er åpen for hvem som helst, forteller Atle Gulbrandsen fra KNA Hedmark.

Gulbrandsen er en av de i Norge med flest runder på Nürburgring etter å ha kjørt det tyske langdistansemesterskapet VLN i ti år for Møller Bil Motorsport.

– Alle løpene i VLN går på Nürburgring Nordschleife, så jeg kjører 6-7 løp her i året. Og jeg blir aldri lei denne banen. Den byr alltid på utfordringer, og det er alltids noe nytt å lære.

This image has an empty alt attribute; its file name is mika-baumeister-e7VTD67sIGU-unsplash-1024x684.jpg

Du kan kjøre banen

I tillegg til billøp brukes banen som en testarena for alle verdens bil- og dekkprodusenter. Og nesten hver eneste dag er banen åpen for såkalt turistkjøring hvor hvem som helst kan få prøve seg i ”det grønne helvete”.

– Man betaler noen euro, og får et kort – akkurat som man får i slalombakken. Også er det bare å kjøre. Det er fri fart, men det er en del ting man bør være klar over før man begir seg ut på denne banen, forklarer Gulbrandsen.

For det første er det forbundet en stor risiko med å kjøre på Nürburgring. På turistkjøringen slippes motorsykler, biler, busser, campingbiler – ja omtrent hva som helst – utpå banen samtidig. Og det er alltids noen som kjører for fort og ender i autovernet.

– Krasjer man skal man være klar over at din vanlige forsikring ikke gjelder, så det kan bli svært dyrt. I tillegg kan bli nødt til å betale for å reparere autovernet, og dette er heller ikke billig. Også er det selvsagt farlig å krasje, og det er dessverre noen dødsulykker hvert år.

Anbefaler å leie bil

Gulbrandsen mener derfor mange bør vurdere å leie en bil, i stedet for å kjøre med sin egen.

– Det er rekke selskaper på Nürburgring som leier ut biler. Dette er biler som ofte har veltebur, og som er forsikret. Da unngår man de store økonomiske overraskelsene hvis uhellet skulle være ute. Og man kan leie alt mulig, fra en liten Suzuki Swift til en ny McLaren.

Liker man å kjøre fort med bil bør man avlegge Nürburgring et besøk i løpet av livet. Og det er ikke bare det å kjøre banen selv som er morsomt. Man kan også sitte med en profesjonell sjåfør i en såkalt Ring-Taxi, man kan besøke banens museum, se på et av de mange billøpene som arrangeres på banen eller leke spionfotograf når de kamuflerte bilene testes på dagtid.

Nyttige linker

Offisiell side med oversikt over åpningstider for turistkjøring: www.nuerburgring.de
Selskap som tilbyr utleie av biler: www.rentracecar.de
Norsk selskap som arrangerer turer til Nürburgring: www.sportautoevents.no