Bobil under stjerneklar himmel

Dette må du huske før bilferien

Bilferie og reise

En bilferie skal være hyggelig, og da er det viktig å unngå problemer på veien. Her er de viktigste tingene du bør sjekke før avgang.

Sommeren er høysesong for bilferie, men for å sikre at ferien blir mest mulig vellykket bør du sørge for å sjekke noen ting før du legger ut på tur. Det er kjedelig å bruke en dag på bilberging og reparasjoner langs en tysk motorvei, og det er like lite hyggelig når de små i baksetet slår seg vrange en halvtime ut i dagens etappe. Derfor har vi samlet noen tips som vil minimere risikoen for uforutsette hendelser og bidra til en hyggelig ferie for alle parter.

Teknisk gjennomgang
Med en godt holdt, moderne bil er det som regel få problemer med lange kjøreturer. Det kan imidlertid være lurt å fremskynde servicen et par måneder dersom du har planer om bilferie i Europa. 

– Med høyere temperaturer og fart stilles det større krav til bilen. Å ta service før du drar er en grei forsikring om at bremsevæske, kjølevæske og bremser er i god stand, råder generalsekretær i KNA, Børre Skiaker.

Det er også viktig å sjekke at dekkene er i god stand før man legger ut på tur. Minstemålet for mønsterdybde, både i Norge og Europa, er 1,6 millimeter, men det er langt fra nok.

– Man bør bytte dekk når det er igjen tre millimeter mønsterdybde, og hvis du skal på langtur vil jeg anbefale fem millimeter for å være på den sikre siden. Dårlig mønsterdybde gir dårligere drenering av vann, og en regnskur i høy fart på motorveien kan fort bli veldig skummel med for dårlige dekk, advarer Skiaker.

Uansett hvor forberedt man er, er det imidlertid ikke sikkert at man unngår alle problemer. Med et KNA-medlemskap er du sikret veihjelp av bilen din i hele Europa dersom uhellet skulle være ute.

Husk også å ta kontakt med forsikringsselskapet for å justere den årlige kilometergrensen dersom du kjører lengre enn det som er avtalt.

Forbered kjøreruten
Litt av sjarmen med bilferie er å kunne ta en avstikker eller en omvei dersom man føler for det. Det er imidlertid smart å ha en viss oversikt over hvor man skal kjøre før man drar. Det gir deg mulighet til å undersøke spesielle regler i de ulike landene.

Eksempelvis er det viktig å vite hvor det er påkrevd med motorveioblater. En rekke europeiske land har krav om slike klistremerker som festes i ruta, og de kan ofte kjøpes ved grenseovergangene.

Stadig flere byer har også miljøsoner hvor det er spesielle krav for å kjøre inn. Enkelte steder, særlig i Italia, overvåkes disse automatisk ved hjelp av kameraer. Å kjøre inn i disse sonene uten riktig tillatelse kan fort koste deg irriterende hundrelapper.

En rekke land har også krav om førstehjelpsutstyr i bilen, så dette er smart å ha på plass før du drar. Elektronikk er også strengere regulert mange steder – blant annet med forbud mot fotoboksvarsling og såkalte dashcams i flere europeiske land.

Sikkerhet og komfort i bilen
Når alt er planlagt og baggene pakket gjenstår det bare å få dem inn i bilen og starte årets ferie. Det er imidlertid også noen ting du bør tenke på før du begynner å laste bagasjen inn i bilen.

– For å sikre best mulig kjøreegenskaper og sikkerhet er det viktig å plassere den tyngste bagasjen så langt ned og frem som mulig, sier Skiaker.

Tung bagasje som er feilplassert kan bli veldig farlig dersom uhellet skulle være ute. Ved å plassere den lengst inn mot seteryggen innerst i bagasjerommet minimerer du denne risikoen. Aller helst bør du ikke pakke bagasjen høyere enn ryggen på baksetene, men dersom det blir nødvendig bør du skille av bagasjerommet med et solid nett. Å feste bagasjen ekstra godt med et nett eller flere lastestrikker vil også være lurt.

– Har du en takboks du skal bruke som lasteplass bør du tenke på vekten. De fleste biler har en relativt lav maksimal taklast, og taklasten vil i tillegg gi deg dårligere kjøreegenskaper ved å gi bilen et høyere tyngdepunkt, advarer Skiaker og oppfordrer alle til å undersøke maksimal taklast i vognkortet.

Har du barn i baksetet er det ekstra viktig å sørge for god stemning på turen. Å ha barn som er vant til å kjøre bil over litt lengre distanser i utgangspunktet gjør ting lettere, men det er fortsatt viktig å planlegge litt underholdning og ha lett mat tilgjengelig underveis.

– Boller, brus og godteri er ingen god idé på biltur – selv om bestikkelser kan virke som en god idé når det blir ekstra dårlig stemning. Grovt brød i kombinasjon med frukt og grønnsaker er en løsning som gjør at man unngår sultne og dertil misfornøyde barn, sier Skiaker.

Det er også lurt å ha forberedt litt underholdning til turen – enten det er snakk om lydbøker, leker eller en film.

Som KNA-medlem er du sikret bilberging i hele Europa dersom noe skulle skje. Meld deg inn her i dag og gjør bilferien litt mer forutsigbar.

KNA medlem med veihjelp
990/ÅR

Destinasjoner

Mange vender panseret sørover når de skal på bilferie, men det er viktig å huske på at noen av verdens aller mest spektakulære bilturer finnes her hjemme. Kjør som Norges første bilturist: Oslo – Hønefoss – Valdres – Filefjell – Lærdal. En tur som byr på det meste: Alt fra bymiljø, til storslått natur på vidda og ved fjorden. Den første som kjørte denne turen var Norges første bilturist Nederlandske Petrus Beduin. De første turistene i Norge var rike engelskmenn som kom for å se naturen på 1880- tallet, 1901 var det Beduins tur. Han hadde med seg to hjelpere fra Kristiania til Lærdal, 320 km på vei som ikke hadde sett bil før! På dette tidspunktet hadde Norge kun fire registrerte biler. Bensin var det ikke enkelt å få tak i, så dette måtte Beduin kjøpe på et apotek. Beduin kom seg helskinnet frem til Lærdal i sin åpne bil. Fra Lærdal tok han ferge videre til Bergen, men i dag kan man kjøre Lærdalstunellen, som er verdens lengste vei i fjell.

Kongsberg – Stavanger

På denne turen vil det være veldig spennende for de yngste å besøke sølvgruvene i Kongsberg, og derfra kan man ta turen videre til Rjukan og Vemork for å lære de litt eldre og mer historieinteresserte om Norges rolle under krigen. Raskeste vei mellom de to er Fylkesvei 37 langs Tinnsjø, men for mer spektakulær utsikt og spennende svingkombinasjoner kan du kjøre omveien via Hovin på Fv. 364. På vei mot Dalen bør du velge Fv. 45 fremfor den marginalt raskere Fv. 37. Da kan du stoppe innom Norges minste stavkirke og får i tillegg en spektakulær nedstigning til Dalen og ærverdige Dalen hotell ved innsjøen Bandak. Den sommeråpne Suleskarvegen over fjellet byr på fantastisk landskap, og hvis du er heldig kan du også se Norges sørligste villrein her. En avstikker til Lysebotn er definitivt verdt turen. Her kan de friluftsglade gå en fottur til den verdensberømte Kjeragbolten.

Lofoten – Andøya – Senja

Øyene ytterst i havgapet med stupbratte fjell, kritthvite strender og små, pittoreske fiskevær byr på helt unike opplevelser – uansett årstid. Sommeren er, kanskje ikke overraskende, høysesong i Lofoten, og da må du regne med å dele veien med turister fra hele verden som tar turen for å oppleve den spesielle naturen. Det betyr imidlertid også et større aktivitetsnivå på øyene, og det er mulig å oppleve både festivaler og kunstutstillinger i Lofoten gjennom sommeren. Lofoten er en del av de nasjonale turistveiene i Norge, og hvis du har planer om en litt lengre tur kan du utvide turen til to andre turistveier: Andøya og Senja. På førstnevnte kan du blant annet ta turen innom Romskipet Aurora. Her kan du lære mer om både romfart og nordlys – en garantert suksess for rominteresserte i alle aldere.

God tur!