KNA-par på toppen av norsk biltrial

Bilsport

Ken Thomas Topel med samboer og co-driver, Line Marum fra KNA Telemark har lagt bak seg en imponerende sesong hvor de har vunnet «alt» i Norge og gjort bunnsolide prestasjoner i utlandet.

Topel og Marums resultater i biltrial har sendt de til toppen av sporten i Norge, og på et høyt internasjonalt nivå. Biltrial er en konkurranse med ferdighetskjøring med spesialbygde biler i terreng som skog, mark, sand og søle, og kombinerer teknisk kjøring med presisjon.

Siden 2012 har de vært aktive i offroaden – i starten med en Mitsubishi Pajero som de modifiserte noe. Siden har det gått slag i slag og ble stadig mer seriøst. Etter hvert bestemte de seg for å bygge ny bil, og denne sto klar i 2022. Deretter har de satset på alle løp i Norge og resultatene har ikke latt vente på seg for paret.

Hvordan er det egentlig å både være samboere og kjøre sammen som fører og co-driver?

– For oss så fungerer det veldig fint – det er jo vår hobby sammen. Min samboer sitter i styret i KNA Telemark. Vi er ofte med og arrangerer løp gjennom sesongen, og er aktive med å ha treff for klubben. Det går med mye tid til offroad, men så lenge vi deler interessen er det helt greit. Vi reiser på treff og løp med bussen og har ofte med oss hele familien, sier Ken Thomas.

Å konkurrere på høyt nivå i biltrial går ikke bare på innsats, luft og kjærlighet – det krever også en del penger. – Vi har ikke noe konkret budsjett for løpssesongene, men det går en del penger. Turene til Eurotrial og Nordisk er ofte kostbare. Så sponsorer er gull verdt. Å finne sponsorer er veldig vanskelig, men vi er alltid på jakt etter nye.

Topel og Marum oppnådde to imponerende førsteplasser, noe som førte dem til vinnere av Norgescupen sammenlagt for 2024 og Norgesmestere i klassen Pro-modifisert. Line Marum, Kens samboer og co-driver, ble også vinner av co-driver-klassen. «Vi er utrolig stolte av hva vi har oppnådd sammen,» sier Topel.

Sommeren brakte nye eventyr da de reiste til Tyskland for Eurotrial selv om de støtte på tekniske problemer med bilen, klarte de å fullføre helgen og endte på en respektabel 20. plass av 35 startende. «Det var krevende, men vi lærte mye,» sier han.

– Hva er den store forskjellen på å kjøre i Norge og eksempelvis europeisk nivå?

I Eurotrial er nivået en del høyere enn i Norge og banene er gjerne mer utfordrende. Det er litt andre regler også, forteller Topel.

I september deltok de i Nordisk mesterskap i Danmark, hvor de sikret seg en andreplass i et sterkt felt. Paret oppsummerer: «Banene var tøffe, men vi klarte å tilpasse oss og konkurrere godt.» I tillegg deltok de i Sørlandscupen som de vant sammenlagt.

«Det har vært en veldig god sesong, og vi er svært fornøyde med å ha vunnet alt i Norge denne sesongen,» oppsummerer han. Ken takker også sin trofaste mekaniker, Ove Rambo, for uvurderlig støtte både hjemme og på løpene. «Uten Ove hadde vi ikke fått til dette,» sier han.

Etter å ha konkurrert i Kristiansand, hvor de opplevde noen utfordringer, dro de videre til Trondheim. Her klarte de å ta en første- og andreplass, til tross for krevende baner og noen uheldige hendelser. Ken bemerker: «Banene var tøffe, men vi tilpasset oss godt.»

Etter et knallår for KNA Telemark-profilene er planene allerede klare for neste år, hvor det blant annet blir nordisk mesterskap på hjemmebane. – I tillegg til dette er målet å kjøre full runde med Norgescup og Sørlandscup. Vi vurderer også Eurotrial i Finland hvor vi er direkte kvalifisert grunnet gode resultater i 2024.

Info om bilen til Ken Thomas Topel:

  • Bygget i Trondheim av god kamerat og konkurrent
  • Rørchassi
  • Volvo portalaksler med forsterkede deler
  • Dekk: 40″ Maxxis
  • Motor: LS6 fra Corvette (405 hk)
  • Girkasse: Modifisert TH400
  • Transferkasse: Modifisert NP205
  • Styrebrems
  • Frontdigg: Kobler inn og ut bakhjulstrekk/fremhjulstrekk under kjøring
  • Luftsperrer: Foran og bak på akslene
  • Sikkerhet: Veltebur og 5-punktssele