(Foto: FIA)

FIA styrker satsingen på lavterskel motorsport

Bilsport

Bilsporten skal gjøres mer tilgjengelig for flere både jenter og gutter. Det var ett av hovedpunktene under FIAs konferanse i Cordoba i Spania nylig.

KNA er det norske navnet i den internasjonale bilorganisasjonen FIA, og er den eneste bilorganisasjonen i Norge som er både medlem av bilsport- og mobilitetsdelen av FIA. I kraft av denne posisjonen var KNAs president, Geir A. Mo og generalsekretær, Børre Skiaker delegater på FIA-konferansen i Cordoba.

301 delegater fra 132 medlemsorganisasjoner var fysisk til stede, i tillegg til 154 som deltok digitalt, under konferansen som tok for seg temaer innen mobilitet og bilsport. På sportssiden var temaene for eksempel breddeidrett, lavterskeltilbud og vekst. I Mobilitet var temaene virkningen av større personalisering innen turisme og viktigheten av innovasjon.

Autoslalåm

Motorsport in a box er ett av flere eksempler på hvordan FIA ønsker å gjøre motorsporten mer tilgjengelig for flere utøvere og klubber. Motorsport in a box er et prosjekt hvor arrangører får alt de trenger i en stor fysisk boks for å arrangere autoslalåm. Dette gjør det enkelt for nye og mindre klubber å arrangere konkurranser, men også rimelig for utøvere å delta med sin egen privatbil.

Under FIAs konferanse diskuterte man økt satsing på lavterskel motorsport. KNAs generalsekretær, Børre Skiaker var med i en konkurranse i autoslalåm under konferansen og gikk av med seieren. (Foto: FIA)

EcoRally med elektriske gatebiler

Bridgestone EcoRally er utelukkende viet elektriske kjøretøy som kjører en bestemt rute slik man kjenner til i regularity rally, men i tillegg skal de kjøre med minst mulig forbruk. Den er helt viet vanlige registrerte gateproduserte kjøretøy som er elektrisk drevet, uten noen form for modifikasjoner på bilen, slik at førerne kan bruke kjøretøyer beregnet til daglig bruk.

Foto: FIA

Elektrisk gokart

Elektriske gokarter er ikke noe nytt, men det satses mer og mer på å tilgjengeliggjøre gokartkjøring med elektriske gokarter. Flere klubber har kjøpt flere gokarter og tilbyr kjøring flere dager i uken. Banen kan være en ordentlig gokartbane slik som de KNA eier, men også mindre innendørsbaner eller enkle, provisoriske baner på parkeringsplasser eller lignende.

I FIA deler medlemmene ideer seg imellom og lærer av hverandre. Det satses på mange områder med formel 1 på topp, og breddeidrett for barn og unge i startfasen. Flest mulig skal med og FIAs medlemsklubber ønsker å tilgjengeliggjøre både sporten og miljøet til flest mulig, både gutter og jenter, gamle og unge. KNAs generalsekretær, Børre Skiaker sier han er glad for at det satses på rekruttering og lavterskel aktiviteter fordi det gir flere muligheten til å ta del i miljøet.

– Teknologisk innovasjon og utvikling skjer i stor grad innen bilsportens formel 1 og endurance-racing. Både motorteknologi, aerodynamikk, datateknologi, elektrisk drivkraft, syntetisk drivstoff og hybridløsninger med mer utvikles og forbedres. Det er grunn til å være positiv til fremtidens bilsport, sier Skiaker.