Eldre triumph på verksted, reservedeler på gulvet

Ta veteranbilholdet på alvor

Veteranbil

Alle bileiere med hobbykjøretøy som straks skal ut av vinteropplag bør selv gjennomføre en sikkerhetskontroll før de begir seg ut på vårens første tur. Dette kan redde liv, sier Børre Skiaker, generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub

Med våren kommer straks tørre veier, og tiden er inne for årets første tur i veteran- eller hobbybilen som gjerne har stått stille i garasjen siden høsten i fjor. Før man begir seg ut på landeveien, er det likevel viktig å forsikre seg om at både bremser, dekk, drivstoffsystem og ledningsnett er klare for en ny sesong.

Derfor bør du sjekke hobbybilen din

Selv om ulykker med de aller eldste bilene i den norske bilparken forekommer svært sjeldent, er det ingen
grunn til å tro at denne tendensen vil vedvare, sier Skiaker.

KNA registrerer at stadig flere yngre mennesker kjøper biler eldre enn 30 år, enten som fritidskjøretøy eller investeringsobjekt. Dette er en gruppe som ikke nødvendigvis ikke har den største kompetansen om de tekniske aspektene ved egne kjøretøy, og KNA mener derfor at informasjon om de aller enkleste kontrollpunktene blir stadig viktigere.

–Det er tross alt den enkelte bilførers ansvar å forsikre seg om at eget kjøretøy er i forsvarlig og forskriftsmessig stand. Akkurat på dette punktet er veitrafikkloven helt klar, poengterer generalsekretæren.


Ulike kontrollregler for eldre kjøretøy

I Norge er det ikke krav om EU-kontroll for biler førstegangsregistert før 1960. For biler over 30 år registrert som «bevaringsverdige kjøretøy», er regelen at disse skal kontrolleres senest 5 år etter siste kontroll frem til det er 50 år. Etter passerte 50 år gis også disse bilene fritak for kontroll. Alle andre kjøretøy hobby
kjøretøy er underlagt de samme kontrollreglene som den øvrige bilparken, altså kontroll annet hvert år.

– Men selv jevnlig kontrollvirksomhet gir ingen garantier for at kjøretøy som har stått ubrukt i mange måneder vil være i optimal stand. Det gjelder å være føre var, sier Skiaker.

Mer enn hundre tusen veteran- og hobbykjøretøy på norske veier Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken var det ved årsskiftet registrert 112.702 person- og varebiler eldre enn 30 år i Norge. Dette i tillegg til 9.001 lastebiler og busser.

–KNA er svært opptatt av at det legges til retter for bilmiljøene, og at eldre biler alltid skal ha sin rettmessige plass i trafikkbildet som formidlere av både kulturarv og samferdselshistorie. Men for at dette skal være mulig er det avgjørende at man avverger ulykker nettopp med denne kjøretøygruppen. Det er ingen som er tjent med flere hendelser som fjorårets ulykke på Rjukan hvor fem mennesker omkom, legger Skiaker til.