Gamle Mossevei 2020: NVKs styreleder Thomas Falkenberg ved siden av sin 1937 Packard – en av flere ærverdige kjøretøy i Falkenbergs eie. I bakgrunnen er Tyrigrava som blir KNA og NVKs tilholdssted mot slutten av neste år. Foto: Yana Stubberudlien/Oppegård Avis

Norsk Veteranvogn Klubb tegner klubbmedlemskap i KNA

Veteranbil

Nylig ble det klart at Norsk Veteranvogn Klubb (NVK) tegner klubbmedlemskap i KNA. NVK blir dermed den sekstende bilklubben som slutter seg til KNA. Og med dette teller KNA nå 34.000 medlemmer.

-Dette en svært god nyhet, sier KNAs generalsekretær Børre Skiaker. I tillegg til at NVK og KNA eier Tyrigrava sammen, er det tette historiske bånd mellom «klubbene» som strekker seg helt tilbake til NVKs stiftelse for snart 70 år siden.

Oslo 1948: I et hjørnerom på KNA-hotellet i Parkveien 68 stiftet en gruppe KNA-folk «Automobilhistorisk forening» – en egen veteranvogngruppe innad i KNA. Dette var starten på NVK, som fire år senere fikk navnet vi kjenner i dag.

Thomas Falkenberg, nyvalgt NVK-styreleder, er enig: -For NVK gir dette flere fordeler, både for klubben og medlemmene våre. Når vi først har gått inn i eierskap av Tyrigrava i partnerskap med KNA, var dette et helt naturlig skritt å ta.

Samme år som KNA fylte 50 år ble Rally Oslofjord arrangert for første gang, naturligvis i samarbeid med NVK. Løpet ble en suksess som fristet til gjentagelse – siste gang i 2017.

Faktisk ble forløperen til NVK opprettet allerede i 1948 da flere KNA-medlemmer – med Carl Gerhard Prøsch og Geir Hvoslef i spissen – stiftet Automobilhistorisk klubb som en egen veteranvogngruppe innad i KNA. Derfor er det så hyggelig at NVK nå tegner klubbmedlemskap.

Lærdal 1976: Fra avdukingen av minnestenen ved Vindhellaveien som hedrer Norges første automobilturist – Nederlenderen Beduin. Både minnesmerket og veteranbilløpet «Fjord & Mountain Rally» var et samarbeid mellom KNA, NVK og – for anledningen – Norsk teknisk museum.

Med sine om lag 1300 medlemmer representerer NVK flertallet av de aller eldste veterankjøretøyene i Norge. Klubben, i den form den har i dag, ble til i forbindelse med en «ekspedisjon» til Gjøvik i 1952, hvis formål var å redde en 1908-modell Rover fra en ellers uviss skjebne. I de påfølgende tiårene har NVK etablert seg som et av de mest kunnskapsrike gammelbilmiljøene.

Oslo 2014: KNA og NVK samarbeider om å gjenskape «Det store automobilløpet» i Frognerparken – 100 år etter det opprinnelige arrangementet i 1914.

Som alle andre medlemmer av KNAs samarbeidsklubber, kan NVK-medlemmer nyte godt av fordeler som KNAs klubbforsikringstilbud, i tillegg til at NVK-medlemmer fra nå av kvalifiserer til medlemskapskategorien «assosiert» som koster kr. 200. Denne gir adgang til både teknisk- og juridisk rådgiving, alle KNA-rabattene, er grunnlag for bilsportlisens og kan oppgraderes med veihjelp – prisen blir da kr. 610.

Rimeligere KNA-medlemskap for deg som er medlem i samarbeidsklubb

Assosiert KNA-medlem
200/ÅR
  • Teknisk og juridisk rådgivning
  • KNAs rabattprogram
  • Grunnlag for norsk bilsportlisens
  • Kan oppgraderes med KNA Veihjelp for 410,- /år
  • KNAs veikart «De hemmelige turistveiene»