Det store Automobilløpet – 100 år etter!

Veteranbil

Veteranbilene imponerte de fleste da de én etter én ble flagget ut, fra startområdet av generalsekretær i KNA Børre Skiaker, lørdag 21.juni i Frognerparken. Løpet ble arrangert av KNA og NVK.

– Dette er den eneste bilen som var med i det opprinnelige 1914-løpet, som vi i dag kjører 100 år etter. Den har allerede gått noen mil i dag, på vei til løpet, og jeg kjenner at den ”gamle damen” våkner til livet, sier fører Halfdan Prøsch.

Prøsch kjørte Minervaen, en 7-seter touring fra 1912, sammen med sønnen Gerhard Carl Prøsch. Eier av bilen er Nils Chr. Bang fra Hønefoss.

– Minervaen fullførte ikke Det store Automobilløpet i 1914, så det blir spennende å se om vi får det til 100 år etter, sier Halfdan Prøsch.

Ford fra 1911 
Det var flere spente deltakere i startområdet, blant annet et par i en Ford T Touring fra 1911.

– Det jeg ser frem til med turen er at vi skal kose oss og se masse fin natur. Og når vi kommer frem er vi ferdig ”ristet”, sier en smilende Anita Pedersen som kjører sammen med Harald Fadum.

Pedersen og Fadum understreker at de ikke kjører for å vinne, men for å fullføre løpet.

– Målet vårt ér å komme i mål. Og det er viktig å følge kartet underveis. Det nytter ikke å kjøre etter andre, da kan man risikere å ende opp i kø på en bensinstasjon sammen med de som skal kjøpe seg iskrem, sier fører Harald Fadum (48-årig medlem i NVK).

Bilglede
I startområdet er også leder for KNA Oslo og Omegn tilstede.

 – Dette er ekte bilglede. Nå er bare glad for at alt fungerer og for samarbeidet mellom KNA og NVK. Det er stor stas at biler som kjørte for 100 år siden kjører den dag i dag, sier leder i KNA Oslo og Omegn avdelingen, Cato Myhrvold.

Myhrvold understreker også at det har vært godt samarbeid med myndigheter i forhold til tilrettelegging av arrangementet. Og håper at dette kan videreutvikles i fremtiden.

Bugatti-entusiasme i KNA-teltet
– Jeg tenkte bare ”wow” når jeg så denne Bugattie´n. Interiøret og designet er fantastisk, sier en svært entusiastisk Trude Mette Brovold.

Brovold forteller at hennes far, har en MG fra 1958 og er aktiv deltaker i veteranbilløp.

– Bugattien ble funnet av bilentusiasten Jan Tolvsby, på en skraphaug. Jeg kjøpte den i 1975 og det tok 5 år å restaurere den. Nå tilhører bilen min kone Turid Dannevig, hun fikk den av meg i morgengave for 2 år siden, sier Arild Staver.

Bugattie´n er en type 13 fakturert i 1924. Den ble kjøpt i Sveits av en norsk student på Bugattis offisielle fabrikk i franske Molsheim, i ettertid stod den lenge i en hage på Stabekk før den ble funnet på skraphaugen.

– Bilen har vært med i mange løp, både veteranbilløp og bakkeløp. Jeg har vært i flere land med den, for eksempel Italia, Frankrike og Tunisia, sier Staver.  

Tidlig ute
I KNA-teltet hvor Bugattie´n og en eldre Ford racebil står utstilt, er store som små entusiaster tilstede.

– I dag er det masse turister i Frognerparken og det er morsomt å feire 100års-jubileet. Min gamle far hadde en R30 Rover i Bergen og den første Roveren hadde min farfar, sier Wenche Mohr som sitter i styret i Frognerparkens Venner.

Mohr har med seg barnebarnet sitt Benjamin Osland Solli (2), i Frognerparken denne lørdagen og opplyser om at han allerede kan navnet på flere bilmerker.

Minervaen fullførte -100 år etter!

 Minervaen fra 1912 som deltok i 1914-løpet, da uten å fullføre, gjennomførte denne gangen med glans. 50 mil til tross og kun litt ”skruing” måtte til, under det to dager lange løpet.

Fullverdige resultatlister utarbeides av KNA og NVK og vil bli publisert på kna.no, når de er ferdige. Under jubileumsløpet var det kun 6 av 40 veteranbiler totalt, som måtte bryte grunnet tekniske problemer. 

Generalsekretær i KNA Børre Skiaker er imponert over at så mange av de gamle bilene fullførte rallyet, og takker alle de frivillige for en strålende innsats.