60 veteranbiler startet i dag fra Tyrigrava

Veteranbil

I år er det 60 år siden Rally Oslofjord ble arrangert. Arrangementet var det første veteranbilløpet i Norge med internasjonal deltagelse. KNA og NVK feirer begivenhetene med å gjenta løpet!

Bilde over: Grete Keyser og Thea Sundt fra KNA Oslo og Omegn.

Rally Oslofjord er for veteranbiler og MC som er 30 år og eldre. Og i år er deltar hele 60 kjøretøy. Eldste kjøretøy er fra 1904 og yngste fra 1973. Hele 29 kjøretøy er fra perioden 1904 til 1926 og ca 40 forskjellige merker er representert. Alt fra sjeldne merker som Darracq, Brush og Jeffery til Ford og Fiat.

KNA og NVK overtok som nye eiere av Tyrigrava 2. mai. Det ble en fin ramme for starten på Rally Oslofjords 60-årsjubileum. Og det kommer til å bli mange arrangementer og aktiviteter på Tyrigrava i tiden som kommer, årets start på Rally Oslofjord bekrefter dette. Mange av deltakerne til årets Rally Oslofjord har gjennom et langt motorliv mange gode minner og fine opplevelser fra Tyrigrava. Det var derfor ekstra hyggelig å ønske både «gamle travere» og nye deltakere velkommen til denne historiske begivenheten.

Bilde: Parkeringsplassen før start.

Bilde: Start nummer 1 var Andreas Schytte-Larsen på en Darracq, singel cyl 4-seat fra 1904.
Bilde: Løpsleder og generalsekretær i KNA Børre Skiaker, som hadde gleden av å flagge bilene ut fra start.
Bilde: Rune Aschim fra KNA Oslo og Omegn i Packard Twin Six fra 1916.
Bilde: Øivind Grimsmo fra KNA Oslo og Omegn i Pierce Arrow Sport Phaeton B fra 1930.
Bilde: Grethe og Ole J. Hernæs fra KNA Oslo i en Riley RMB fra 1947.
Bilde: Jan Heftye Blehr fra KNA Oslo og Omegn i sin Mercedes Benz fra 1968.
Bilde: Bilsportinkonet Kjell Gudim fra KNA Oslo og Omegn i Buick Super Riviera fra 1953.

Her går turen videre de neste to dagene

Fredag 12. mai
Starten gikk fra Tyrigrava ved Gjersjøen i Oppegård kommune kl 10:00. Tyrigrava er et kjent sted for de motorinteresserte, en gammel skyss-stasjon tilbake til 1850-tallet og idag mye brukt som treffsted for både MC og bilfolket. Turen går på koselige veier nedover østsiden av Oslofjorden. Lunsjen tas på Kafe Losen på Larkollen. På vei gjennom Kambo passerer deltakerne bl.a. stedet hvor Norsk Automobilfabrikk lå og hvor bygningen fortsatt står. Forventet første bil på Losen var ca kl 13:00. Etter lunsj gikk ferden mot Moss og med ferje over til Horten og Best Western Hotel på hyggelige småveier. På ettermiddagen blir det mulig å se kongesjaluppen Stjernen. Båten ble bygget i 1899 på Akers- Mekaniske verksted på oppdrag av Kong Oscar II.

Lørdag 13. mai
Andre dag kjører deltakerne nedover Vestfold på flere koselige småveier med enkelte korte strekninger på grus. De kommer til å passere mye spennende vikinghistorie. Starten går kl 10.00 og det blir lunsj på Strand Leirsted i Sandefjord for kjøretøyene fra perioden 1926 og opp. Veien tilbake blir på nye fine veier for veteranbilkjøring. Ca 12 mil tur/retur blir det denne dagen. For å tilpasse løpet også for de aller eldste bilene/MC produsert før 1926, finnes en kortere løype for dem denne dagen. Her blir lunsjen på Furulund Kro & Motell, og dagens løype blir ca 8 mil totalt. De første kjøretøyene forventes ca kl 12:00 på lunsjstoppene. Lørdagen avsluttes på Karljohansvern og Marinemuseet med besøk ombord i KNM Narvik for dem som ønsker det. Ellers er det masse forskjellig tilbud på området og lokalavdelingen til Historiske Militære Kjøretøyers Forening (HMK) har sitt vårtreff på området.

Søndag 14. mai
Tredje dagen sjekker deltakerne ut av hotellet etter frokost og setter kursen mot Leangkollen Hotell og avslutningslunsj med premie – og plakettutdeling. Starten er kl 10.00, og innkomst for første bil ca kl 13:00.

KNA ønsker alle deltakere lykke til!