Fritt verkstedvalg for bileiere

mandag 8. juni 2009 kl. 11:15

Bare én av to nordmenn er klar over at de fritt kan velge verksted når bilen må på service. Mange tror fortsatt de er avhengig av merkeverkstedet. 52 prosent er klar over at det ikke er nødvendig å bruke merkeverkstedet, viser en undersøkelse foretatt av YouGov Norge for verkstedkjeden BilXtra. Kunnskapen om fritt verkstedvalg er noe høyere blant menn enn blant kvinner.

– Det er tydelig at bilistenes frihet på dette området foreløpig ikke er godt nok kjent. Økt kjennskap til regelen om fritt verkstedvalg kan gjøre det både enklere og rimeligere å holde bilen i orden, sier kjedsjef Thorbjørn Wiborg i BilXtra. Kjeden består av 145 bilverkstederlandet rundt, og omprofileres nå fra sitt tidligere navn Quick Partner.

Kan velge fritt
Tidligere kunne bilprodusentene kreve at bileiere måtte bruke deres egne merkeverksteder og deler innenfor garanti- og reklamasjonsperioden. Det er endret gjennom EU- og EØS-regler.

– I dag har alle rett til fritt å velge verksted fra første dag når bilen trenger service eller reparasjon, så lenge verkstedet benytter originaldeler eller godkjente deler av tilsvarende kvalitet, sier daglig leder Arild Hansen i Autobransjens leverandørforening og stmedlem av hovedstyret i KNA.

Garantien gjelder selv om bileieren går utenom merkeverkstedet, og ved service kan også andre verksteder sette stempel i bilens servicehefte.

– Regelen kom i en EU-forskrift i 2002 og ble gjeldende for Norge gjennom EØS-avtalen, så det er betenkelig at det fortsatt bare er halvparten av befolkningen som er kjent med den, sier Hansen.

Tar tid å endre
Han har inntrykk av at ordningen nå også er bredt akseptert i bilbransjen selv, etter en viss motstand de første årene.

– Men det tar tid å innarbeide nye regler og vaner. Hos enkelte bilforhandlere og merkeverksteder vil nok kunnskapen om reglene og tolkningen av dem fortsatt være noe forskjellig, så det er viktig at man som bileier selv kjenner sine rettigheter, sier Hansen.

I tillegg til kvalitet er bileierne opptatt av å spare tid og penger når de trenger verkstedtjenester, mener han.

 

– Å kunne velge et verksted som ligger i nærheten av bopel eller jobb, og der ventetiden ikke er for lang, er viktig for mange. En service eller reparasjon kan dessuten gjøre stort innhugg i familiebudsjettet, så det betyr mye for forbrukerne å kunne få lete seg fram til den rimeligste hjelpen, sier Arild Hansen.