Snømangel preget årets Rally Sweden, men takket være en solid innsats fra både arrangør og frivillige ble arrangementet likevel en suksess.

I rallysportens tjeneste

Bilsport

Rally Sweden utgjør én av fjorten delkonkurranser i det internasjonale rallymesterskapet WRC, og er det eneste upregede vinterrallyet. Løpet, som ordinært arrangeres på hver side av den svensk-norske grensen tiltrekker seg rundt 200.000 tilskuere og et TV-publikum på nærmere 100 millioner globalt. I sentrum for årets arrangement stod KNA-profilen Stig-Rune Kjernsli, som blant annet er godt kjent for innsatsen under Rally Norway i 2007 og 2009.

-Man skal ha pågangsmot og vilje til å jobbe gratis dersom man skal være løpsleder for et arrangement som Rally Sweden, sier han til Motorliv noen uker etter at det hele er over. Det er nemlig ikke en liten oppgave å arrangere et vinterrally. Særlig når snøen uteblir.

Et veldig spesielt år

For i 2020 var ikke værgudene på Kjernslis side. Først var det kuldegradene som aldri kom på ordentlig. Så var det snøen som forsvant. For ikke å snakke om regnet og mildværet de akkurat unnslapp. En tøffere og tøffere kamp, for å bruke Kjernslis egne ord. Men likevel ble det rally, til tross for at rallyruten ble endret bare dager før start – de svenske etappene ble nemlig kansellert og hele sirkuset ble kjørt på norsk side av grensen.

                Men selv om det brått ble hektisk holdt løpslederen roen – visstnok skal det mer til for å vippe en erfaren kartleser av pinnen. Til tross for vinterferie og et behov for så mange som 400 frivillige per etappe, klarte likevel Kjernsli og Rally Sweden-teamet å få mannskapet på plass tidsnok til at arrangementet kunne gjennomføres.

Uvurderlig frivillig innsats

Dugnadsjobben på norsk side var kort og godt enorm. Men takket være en solid innsats fra mannskapene til særlig KNA Solør og KNA Kongsvinger kunne førere som Mads Østberg, Ole Christian Veiby og Oliver Solberg likevel stille til WRC-start på norsk jord. 

                Blant de frivillige som gjorde dette mulig var KNA Solørs avdelingsleder Stig Johansen, som hadde totalansvar for to etapper, skaffet mannskap, fikk sin del av løypen klar og hadde ansvaret for at veiene ble tilbakelevert til grunneier i god stand.  -Det var et spesielt år med lite snø. Mange turte rett og slett ikke kjøpe billett, kunne Johansen fortelle. Men likevel var det godt med publikum da rallybilene omsider kunne ta fatt på konkurransen. Heldigvis.

Både Kjernsli og Johansen er nå i gang med planleggingen av neste års arrangement allerede. Ikke overraskende håper de på mer snø.