Dette koster det å drive med bilsport

Aktiviteter

Bilsport kan være svært dyrt, men også veldig billig. Vi har snakket med flere utøvere som forteller hva det koster å drive med bilsport.

Mange lurer på hvor mye det koster å holde på med bilsport, og det finnes ikke noe fasitsvar på det spørsmålet. En ting er innkjøp av bil, men man må heller ikke glemme at man også trenger verktøy, gjerne en tilhenger, kanskje en kassebil og man må ha tilgang til et verksted og mekanikere. En tommelfingerregel er at et driftsbudsjett per sesong ofte har en like høy kostnad som innkjøp av bilen. Og krasjer man blir det gjerne enda dyrere. Noen har med innleide mekanikere, bor på dyre hoteller og må finansiere flere måltider mens de kjører løp i utlandet. Andre igjen skrur selv, sover i bilen og spiser matpakke på et lokalt bilcrossløp.

Det er altså helt umulig å si eksakt hva bilsport koster, men vi har tatt en prat med flere utøvere for å gi et lite innblikk i hvor dyrt – eller hvor billig det er å holde på med bilsport.

Autoslalom, bilcross og gokart

De billigste bilsportsgrenene er autoslalom, bilcross og gokart. I autoslalom bruker man sin egen bil, og da trenger man i prinsippet bare å betale startkontigenten til løp og drivstoff til bilen. En full sesong i autoslalom kan med andre ord gjennomføres for noen få tusenlapper i året.

Mange begynner sin bilsportskarriere med gokart, og det kan gjøres både billig og dyrt. Brukt utstyr er selvfølgelig billigere enn å kjøpe helt nytt, og man trenger heller ikke nye dekk til hvert eneste løp.

– For de aller minste kan man kjøpe utstyr for under 10 000 kroner, og jeg tipper man kan kjøre en sesong for under 20 000 kroner også. Men mange bruker nok fort 50 000 kroner i løpet av en sesong. Satser man internasjonalt, derimot, er det ikke uvanlig med sesongbudsjetter på mange hundre tusen kroner, og noen bikker til og med en million i gokart, sier gokartforhandler Stian Sørlie.

En annen rimelig bilsportsgren er bilcross. I bilcross er reglementet utformet slik at det er en budrunde på bilene etter at løpet er ferdig. Det koster 370 kroner å legge inn et bud, og hvis man blir trukket ut kan du kjøpe den bilen du vil for 15.000 kroner. Med andre ord kan du få en vinnerbil for 9000 kroner, og dette er med på å holde kostnadsnivået nede. Når det nærmer seg prestisjefylte løp er det imidlertid mange som legger langt mer enn 15.000 kroner i sine biler – selv om de risikerer å miste bilen for 15.000 kroner så fort løpet er over. Driftskostnadene i bilcross kan også gjøres rimelige. Bilen kan fraktes på en biltralle, mange er sine egne mekanikere, et sett med dekk kan vare en hel sesong og startkontingenten per løp er på under tusenlappen. Men i bilcross må man regne med bulking, og det medfører noen timer i garasjen.

– Bilcross kan gjøres veldig billig, men det er eksempler på de som har brukt opp mot 50 000 på en bil til landsfinalen, og som kanskje bruker 100 000 kroner i året hvis de kjører mange løp, sier Kjetil Finstad som i flere år har vært blant Norges beste bilcrossutøvere.

Dyrere med rallycross

Mange i bilcross drømmer om å kjøre rallycross, men dette er litt dyrere. Den enkleste rallycrossklassen, Rallycross Nasjonal, trenger imidlertid ikke å være så veldig mye dyrere enn bilcross, men skal man oppover i de såkalte Supernasjonal-klassene øker kostnadene for både bilene og driftsbudsjettene.

– Da jeg van den minste NM-klassen i rallycross i 1999 kjørte jeg med en bil til rundt 100 000 kroner og hadde et driftsbudsjett på rundt 150 000. Da jeg senere ble Europamester i Supercars kostet bilen rundt fire millioner kroner og driftsbudsjettet var nesten det samme. I dag tjener jeg heldigvis penger som fabrikksfører for Subaru, sier Sverre Isachsen fra KNA Eiker.

Rally

Også rally kan variere stort i kostnader. Benjamin Ward oppfylte en gammel drøm da han vinteren kjøpte en Nissan Almera for å kjøre rally.

-Bilen kostet 65 000 kroner, og jeg regner 3-4 000 kroner i budsjett per sprintløp og 8-9 000 kroner per NM-løp, forteller Ward.

I andre enden av skalaen har vi Eyvind Brynildsen fra KNA Varna. Han kjemper helt i toppen i den mest prestisjefylte rallyklassen i Norge med sin Ford Fiesta.

– En såkalt R5-bil som flere bruker i NM koster rundt 1,6 millioner kroner i innkjøp. Et NM-løp for meg koster fort 90 000 kroner, forteller føreren fra KNA Varna.

Stort spenn i baneracing

Baneracing er en populær bilsportsgren i Norge, og rundt 150 biler stiller til start i ulike klasser under en NM-helg. En av de rimeligste klassene i norsk racing er Corsa Italiana, for eldre italienske biler. Der kan man kjøpe en bil til rundt 10 000 kroner og kjøre for moro skyld.

Racing på høyt nivå krever imidlertid store budsjetter. Kjører man om NM-gull i GT1-klassen er det ikke uvanlig med et årlig driftsbudsjett på flere hundre tusen kroner, og en bil til et sjusifret beløp.

– Jeg kjører en Chevrolet Corvette fra 2006 som er bygget etter FIA GT3-reglementet. En slik bil koster rundt en million kroner i innkjøp, sier Christian Nilsen fra KNA Klepp Motorsport, som vant Norgesmesterskapet i GT1 i 2014.

Drømmer man om en profesjonell karriere som racerfører må man ofte finansiere de første årene selv, og en sesong i for eksempel GP2, som er klassen rett under Formel 1, koster fort 15 millioner kroner. Ønsker man å kjøre et internasjonalt GT-mesterskap for et profesjonelt team vil dette koste fra to millioner kroner per sesong og oppover.

Når blir man lønnet?

Det er de færreste bilsportsutøvere som er lønnet. Noen, som de beste i Formel 1, tjener flere hundre millioner kroner årlig, mens man også har en del lønnede førere i andre mesterskap som DTM, WEC, WRC, WTCC, IndyCar, NASCAR osv.

– Det er ikke til å stikke under en stol at bilsport ofte er en kostnadskrevende idrett, men heldigvis finnes det grener og mesterskap hvor man kan utøve sporten for en veldig billig penge. Men alle som har internasjonale ambisjoner må investere en del penger før man blir oppdaget. Noen er flinke til å skaffe sponsorer, mens andre bruker sparepengene. Er man heldig blir man oppdaget, slik at man enten kan kjøre uten at det koster noe, eller enda bedre; få lønn. Det finnes heldigvis en del mesterskap hvor man kan vinne premiepenger eller stipender, noe som gjør at det er mulig å lykkes selv uten store sponsorer eller millioner i banken. Likevel tror jeg det er viktig å være klar over at det er de færreste bilsportsutøvere som er lønnet, sier racerfører, Formel 1-kommentator og KNA-medlem Atle Gulbrandsen.

Ønsker du å begynne med bilsport? Det første du bør gjøre er å melde deg inn i KNA, og klubboversikten finner du HER.