Baneracing

Aktiviteter

I baneracing konkurreres det på permanente asfaltbaner. Disse er oftest mellom 2 og 5 km pr runde og det kjøres mange runder i ett løp. Hastigheten er avgjørende for resultatet. I de fleste konkurranser kjøres det kvalifisering. Beste tid på kvalifiseringen får beste startspor i løpet.

Det finnes klasser for de aller fleste inndelt etter bilmerker, biltyper, spesialbygde biler, formel-biler, standardbiler og sportsbiler. Flere av klassene er også inndelt etter motorvolum.

Norgescupen har følgende klasser:

GT (GT+, GT1, GT2, GT3, GT4 og GT5)

GT, eller Grand Touring er kanskje den vanligste klassen i norsk racing. Utgangspunktet skal være en serieprodusert bil, som er bygget i tilstrekkelig mange eksemplarer.

Formula Basic

Formula Basic er en rimelig formelbilklasse hvor hovedmålsetningen er gi deltakerne anledning til å kjøre en racerbil med et lavest mulig kostnadsnivå. Formula Basic kan du kjøre fra det året du fyller 14 år.

Seven Racing/Roofless Sportscar Racing

Seven klassen har vært på banen siden 2001 og har i mange år vært Norges dominerende NM-klasse. Bilene som brukes er replica-biler etter Colin Chapmans design fra 1954. I 2017 introduserte man en utvidelse av klassen med begrepet ”Roofless Sportscar Racing” En viktig faktor i Seven /RSR er sosialt samhold og godt fellesskap.

Shortcar (Bandit og Extreme)

Shortcar er en klasse som kjøres på rallycross og racingbaner etter gjeldende reglement for disse grenene. Bilene er raske og små.

Historisk Racing

Bilsport har en lang historie å fortelle, noe som gjenspeiles her. Her benyttes historiske biler i konkurranser under et regelverk som bevarer deres spesifikasjoner for perioden, og forhindrer modifiseringer i ytelse og oppførsel som kan oppstå gjennom utnyttelse av moderne teknologi. Historisk motorsport muliggjør en aktiv feiring av bilsportens historie. Du kan delta fra det året du fyller 18 år.

KNA Avdelinger aktive innen banekjøring: