Foto: Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen

Utlendinger kan ikke skjermes fra bom-boom

Bilpolitikk

Mens norske bilister betaler stadig mer i bompenger, slipper utenlandske bilister fremdeles unna. Dette er usolidarisk og svekker legitimiteten til bompengeinstituttet., skriver kronikkforfatterne.

Av Eirik Kristensen (KNA Bergen), Kjell Arne Nysveen (KNA Bergen) og samfunnskontakt i KNA, Tor Valdvik

I 2024 «snek» utenlandske bilister i bomringen i Bergen for 5,8 millioner kroner. På landsbasis går vi glipp av 100 millioner kroner årlig. Kostnader som dermed lempes over på norske bilister som allerede kjenner på de store kostnadsøkningene de har blitt stilt overfor de siste årene i form av bom, skatt og drivstoff.

Hvor er kreativiteten?

Bomringene i og rundt de store byene skaper enorme kostnadsbarrierer som utfordrer bilisters økonomi. KNA har tidligere kritisert pengebruken og budsjettstyringen innenfor byvekstavtalen blant annet i Bergen hvor man har bygget sykkelstamveg fra Kristianborg til Bergen busstasjon.

– Utlendinger må også betale bompenger, mener Eirik Kristensen, Kjell Arne Nysveen og Tor Valdvik fra KNA.

Prosjektet i seg selv er et kreativt og fint prosjekt som legger til rette for myke trafikanter. Det vi har kritisert er prislappen på svimlende 922 millioner – altså en kostnad som overstiger 200.000 kroner per meter, og som i stor grad lempes over på bilistene i regionen. Kreativiteten myndigheten legger for dagen når de skal bruke pengene er det med andre ord ikke noe å si på. Dermed er det litt pussig at man etter å ha hatt bompengeinnkreving i Norge i generasjoner i 2025 fremdeles ikke har funnet en løsning som sikrer lik brukerbetaling fra bilister.

Manglende betaling rammer norske arbeidsplasser

I ytterste konsekvens vil også dette kunne ramme norske arbeidsplasser. Mange av budbilene til tjenester som Foodora og Wolt kjøres på eksempelvis rumenske skilter. Bare i Oslo skylder rumenske kjøretøy svimlende 12,2 millioner kroner ifølge Fjellinjen, og bilen som skylder mest skylder alene 122.000 kroner. Dette er åpenbart konkurransevridende og rammer norske budbilsjåfører. Dette er urettferdig og rokker også ved legitimiteten til ordningen.

«Dette er åpenbart konkurransevridende og rammer norske budbilsjåfører. Dette er urettferdig og rokker også ved legitimiteten til ordningen.»

KNA er glade for at EU-reguleringer som gjør det enklere å utveksle kjøretøyinformasjon på tvers av landegrenser, og dermed forhåpentligvis sikrer at man fremover vil sikre inndriving av bompenger også fra utenlandske kjøretøy. Uavhengig av dette bør løsninger som sikrer rettferdig brukerbetaling for alle kjøretøy komme på plass.