Høyre vil øke drivstoffprisene

Bilpolitikk

Høyre vil øke avgiftsnivået på fossilbiler. KNAs generalsekretær mener grensen for lengst er nådd, og ber politikerne stoppe veksten i avgiftene.

Det var som vanlig stor spenning omkring finansminister, Trygve Slagsvold Vedums fremlagte statsbudsjett tidligere i høst, og reaksjonene etter regjeringens forslag til statsbudsjett har ikke latt vente på seg. Flere har uttalt seg kritisk til at elbilfordelene ikke styrkes ytterligere for å nå stortingets vedtatte 2025-mål om å bare selge nullutslippskjøretøy på nybilmarkedet.

Regjeringen har lagt opp til en moderat avgiftsøkning med mindre justeringer. Regjeringen har økt CO2-avgiften på drivstoff og kompenserer for dette med lavere trafikkforsikringsavgift på fossilbilene. Dette har møtt sterk motstand fra blant andre Høyres Tina Bru, Elbilforeningen og Harald A. Møller som alle har kritisert regjeringen for ikke å gjøre nok for å nå 2025-målet. Siden elbilene har svært lave kjøps- og bruksavgifter, er politikernes svar like mye å gjøre det enda dyrere å kjøpe og bruke fossilbiler. Dette har norske bilister fått føle på lommeboken de siste årene med kraftige økninger i avgiftene på fossilbiler. Til Nationen kritiserer Tina Bru regjeringen for å kompensere for økt CO2-avgift på drivstoff med lavere trafikkforsikringsavgift. – Vi kan ikke miste prinsippet i avgiftene om at det skal lønne seg å velge det grønne alternativet, og at det er forurenser som skal betale, sier Høyre-nestlederen.

– Grensen er nådd: KNAs generalsekretær, Børre Skiaker mener grensen for hva fossilbilister skal måtte betale nå er nådd.

– Absurd forestilling

KNAs generalsekretær, Børre Skiaker er uenig med de som vil øke avgiftene ytterligere på fossilbiler. Han mener tvert imot smertegrensen er nådd for hvor høye avgifter eiere av fossilbiler kan stilles overfor. – Det har blitt etablert en fortelling om at fossilbilene ikke betaler nok i avgifter og det har nærmest blitt en rituell tradisjon å øke avgiftene enda et hakk hvert år. Dette er en absurd forestilling når vi vet at en relativt vanlig familiebil som Toyota Rav 4 blir belastet med opp til 200.000 i kjøpsavgift mens den elektriske folkefavoritten Tesla Model Y har en kjøpsavgift på 18.000 kroner så burde dette tale for seg. Bilistene bidrar betydelig mer enn andre grupper og bør nå heller skjermes, sier Skiaker.

KNA-sjefen viser til en rapport fra Transportøkonomisk Institutt fra 2021 som viser at norske bilister den gang betalte 12.000 kroner per tonn CO2, noe som er betydelig mer enn andre grupper og 40 ganger høyere enn kvoteprisen i EU. – Elbilsalget går så det suser, og vi overoppfyller EUs mål om gjennomsnittlig utslipp fra nybilparken, sier Skiaker. Tallene generalsekretæren viser til er EUs måltall som er 95 CO2 gram per kilometer. Norge har så langt i år gjennomsnittlig utslipp fra nybilsalget i frem til september 2024 på 11,2 CO2g/km ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken – OFV. Altså nesten 10 ganger lavere enn EUs mål.

Elbilandelen er ulikt fordelt avhengig av hvor folk bor og hvor mye de tjener. KNA mener politikerne må ha sosial og geografisk utjevning i bakhodet når de utformer avgiftene. – I Oslo er over 38 prosent av bilparken helelektrisk, mens i distriktene er det helt annerledes. I Finnmark og Innlandet er elbilandelen henholdsvis 12,4 og 6,8 prosent, sier Skiaker. – En ytterligere avgiftsøkning vil dermed særlig treffe de med størst avstander, dårligst råd og færrest alternativer.

Bru svarer

Tina Bru sier til KNA.no for at hun ikke har sagt at kostnadene for bilistene skal opp i forhold til regjeringens forslag. – Det jeg har kritisert regjeringen for er at de kompenserer økt CO2-avgift med å kutte i veibruksavgiften. Det uthuler hele prinsippet om at den som forurenser er den som skal betale. Jeg har tatt til orde for at vi burde kompensere folk og bedrifter gjennom skattelette og senke bruksuavhengige avgifter som for eksempel trafikkforsikringsavgiften istedenfor. Hvis folk får lov til å beholde mer av egen inntekt istedenfor at staten drar inn mest mulig skatt, så vil folk få romsligere økonomi, sier Bru til Motorliv.

– Det jeg har kritisert regjeringen for er at de kompenserer økt CO2-avgift med å kutte i veibruksavgiften, sier Tina Bru. (Foto: Wikimedia / Kjetil Ree)

– Uproblematisk med noen fossilbiler

Norge har suverent størst andel elbilsalg i verden, og så langt i år har 9 av 10 nyregistrerte personbiler vært helelektriske, og i september var 96,4 prosent av nybilsalget nullutslipp. KNA mener det er helt greit at det selges noen fossilbiler også etter nyttår. – Det har aldri vært snakk om å forby fossilbiler i 2025, men et mål om 100% nullutslipp. At noen prosenter av nybilsalget fremover er fossilt, er uproblematisk for miljø og klima. Tvert imot er det bra blant annet av beredskapshensyn at vi har biler med forskjellige drivlinjer i fremtiden, avslutter Skiaker.