Foto: NTB Kommunikasjon/Statsministerens kontor

Er stabiliteten tilbake?

Bilpolitikk

Etter flere år med store kostnadsøkninger for bilistene ligger 2025 an til å bli et mer stabilt og forutsigbart år for norske bilister.

Det har vært noen tøffe år for bilister i Norge med store økninger i drivstoffprisene, høyere rente, stadig økende bompenger samt avgiftsskjerpelser på kjøps- og bruksavgiftene som har gjort folks mobilitet dyrere de siste årene. I tillegg styrkes bevilgningen over statsbudsjettet til fylkesveiene i 2025.

Styrking av fylkesveiene

Regjeringen foreslår å styrke overføringene til fylkesveiene med 481 millioner kroner i statsbudsjettet for 2025. Dermed kan KNA innkassere en liten seier eller i hvert fall et steg i riktig retning, da innhenting av vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet har vært en fanesak for bilorganisasjonen i en årrekke. Dette er likevel under den milliarden som er lovet i Nasjonal Transportplan og KNA mener bevilgningene må ytterligere, kraftig opp om man skal kunne påberope seg å starte en realistisk innhenting av etterslepet på over 100 milliarder kroner.

KNA er imidlertid kritisk til at pengene ikke lenger er øremerket fylkesveier, men innlemmes i rammetilskuddet. – En innhenting av vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet er ett av denne regjeringens tydeligste valgløfter på veisiden, og derfor er det positivt at de leverer noe på dette. Vi skulle imidlertid gjerne sett at pengene var øremerket for å sikre at alt går dit det skal, sier Skiaker.

Økningen til drift og vedlikehold av riksveinettet er på 1,1 milliarder kroner.

Generalsekretær i KNA: Børre Skiaker (Foto: KNA)

Økt vektavgift på elbiler

Det har vært mye spenning om det ville komme noen endringer i avgiftene som kan påvirke Stortingets mål om at 100% av alle solgte nybiler skal være nullutslippsbiler fra 2025. Det foreslås ingen nye avgifter i regjeringens forslag til nytt statsbudsjett – kun inflasjonsjusteringer og mindre justeringer.  KNA mener dette er positivt fra finansminister, Trygve Slagsvold Vedum, som har vært under press for å øke fossilavgiftene ytterligere.

– Jeg synes avgiftssiden av budsjettet fremstår nøkternt, selv om særlig bompengene er altfor høye. KNA har i samtaler med finansministeren og samferdselsministeren gitt uttrykk for viktigheten av å få en mer forutsigbar avgiftspolitikk, som er avgjørende for våre medlemmer, sier Skiaker og understreker viktigheten av å ikke øke avgiftene ytterligere på fossilbilene.

KNAs generalsekretær, Børre Skiaker mener det er noen lysglimt i horisonten også for norske bilister. – Renta og inflasjonen er på tur ned og drivstoffprisene ser ut til å stabilisere seg på et lavere nivå enn i 2022 og 2023. Dette statsbudsjettet gir en stabilitet på avgiftssiden for bilistene. Forutsigbarheten er avgjørende for bilister, og den stabiliteten KNA har savnet de siste par årene synes å være tilbake, så det er positivt, sier generalsekretæren.

Veiprising skrinlegges

Skatteetaten og Statens vegvesen gjennomførte for to år siden en konseptvalgutredning hvor de så på mulighetene for veiprising. Denne legges nå i skuffen slås det fast i statsbudsjettet. «Etter regjeringens vurdering er det ikke aktuelt å gå videre med dette arbeidet i form av et forprosjekt nå. Regjeringen legger opp til å arbeide videre med å videreutvikle bompengefinansieringen», står det i forslaget til nytt statsbudsjett.

Bompengeutgiftene stabiliseres

Bompengene har økt kraftig de siste årene, og særlig har dette gått utover bilistene i byregionene. 61 prosent bompengene som ble innkrevd i 2023 var i bomringene i og rundt de store byene i Norge. Dette har KNA ved flere anledninger tidligere kritisert. Skiaker mener likevel at bompengene er alt for høye i Norge og bør reduseres kraftig.

– Gjennom bompengefinansieringen brukes bilistene som en Sareptas krukke hvor de henter inn penger til offentlige kjerneoppgaver som sykkelveier, kollektivprosjekter og veiprosjekter. Her må staten både se på byrdefordelingen og på kostnadsstyringen på de underliggende prosjektene, sier Skiaker.