Foto: KNA

– Det handler om å bruke veikapasiteten på best mulig måte!

Bilpolitikk

Køene har hopet seg opp i hovedstadsområdet etter at kollektivfeltet ble stengt for all biltrafikk. Nå åpner Statens vegvesen for å gjøre endringer. Bra, men ikke nok mener ordfører i Asker, Lene Conradi til kna.no. – Rutebussene i rush bruker ikke bare kollektivfeltet på E18 mellom Asker og Bærum, men også fylkesveinettet; våre lokale skoleveier, som nå opplever økte køer.

Siden kollektivfeltet ble stengt i sommer har mange vært spente på hvordan det ville utarte seg når skolen startet opp igjen. Mandag var første test og mange opplevde store forsinkelser på veinettet. Det var nemlig ikke bare på motorveiene inn mot byen hvor trafikken ble massiv, men også på en rekke småveier. I et intervju med Aftenposten mandag ettermiddag åpnet Halvard Gavelstad, prosjektleder trafikk i Statens vegvesen for å gjøre justeringer på deler av det nye regimet.

Vestsiden av Oslo har fått særlige utfordringer, noe som har ført til stor frustrasjon blant mange. I front for protestene mot stengningen av kollektivfeltet har Asker-ordfører, Lene Conradi stått. KNA tok en prat med Conradi for å høre hvordan hun reagerte på de siste signalene fra Statens vegvesen. – Det er en god start, men jeg mener den også bør åpnes på kveldene, og at man bør åpne den for sambruk 2 eller 3 i bilen også i rushtid. Det handler om å bruke veikapasiteten på best mulig måte i et område med et ekstremt sårbart veisystem.

Conradi vil se på flere grep enn de Gavelstad skisserte til Aftenposten mandag. Ved samkjøring i rush i kollektivfeltet vil vi stimulere til flere i bilen som vil gi færre biler på veien, og trolig heller ikke hindre bussens fremkommelighet nevneverdig, sier den mangeårige Asker-ordføreren. – Det kan virke som om statens vegvesen har glemt at de aller fleste rutebussene i rush ikke bruker kollektivfeltet på E18 mellom Asker og Bærum, men fylkesveinettet, våre lokale skoleveier, som nå opplever økte køer.

Conradi forteller om stor frustrasjon blant egne innbyggere i saken. – Folk er opprørte og fortvilet. Det har blitt totalt uforutsigbart å ta seg frem i nærmiljøene på alle tider av døgnet. Man blir stående i endeløse køer på lokalveinettet fordi en hel fil fra en europavei er flyttet over dit, folk opplever seg sperret inne. Mange henvender seg til meg for å høre hva de kan bidra med for å bli hørt, sier – Vi har bedt om å få møte samferdselsministeren på politisk nivå for å synliggjøre og drøfte situasjonen, men har blitt avvist. Det synes jeg er skuffende og arrogant.

Du snakker ofte om utbyggingen av E18 vestkorridoren i forlengelsen av denne diskusjonen. Hvorfor det?Fordi denne situasjonen også viser hvor utrolig viktig det er at utbyggingen av ny E18 Vestkorridoren ikke stanses på Ramstadsletta slik regjeringen og stortingsflertallet har vedtatt i NTP. Det vil bety at tettsteder som Sandvika, Holmen og Asker til evig tid drukner i støv og støy, og at vi ikke får helt nødvendige nye av- og påkjøringsmønstre som skjermer våre lokalveier for Europaveitrafikk, sier en engasjert Conradi til kna.no tirsdag ettermiddag.