– Dårlig skjult administrasjonsgebyr

Bilpolitikk

Bompengeutstederen Flyt fikk nylig godkjenning av et gebyr på 5 kroner i måneden for autopassbrikken mange bilister har i kjørestøyet. – Umusikalsk, mener KNA.

2022 ble et rekordår for bompengeinnkreving i Norge. Bompengeselskapenes anslåtte passeringsinntekter var på 12,7 milliarder kroner i foreløpig årsrapport fra Autopass. I 2023 anslås det en ny, kraftig bompengeøkning, og ifølge samferdselsdepartementets budsjettdokument for inneværende år kan de stige med så mye som 20% fra i fjor og lande på så mye som 16 milliarder kroner.

Abonnementsordning

Frem til bompengereformen i 2014 var det rundt 60 ulike bompengeselskaper i landet, da det ble kuttet ned kraftig i antall bompengeselskaper. Praksisen i dag er at bombrikken er gratis, men man betaler et depositum på kr 200, som kreves inn på første faktura. Man får tilbake depositumet hvis man selger bilen, avslutter bompengeavtalen og returnerer brikken til bompengeselskapet.

«Flyts nye abonnementsordning alene vil bety ytterligere ca 66 millioner kroner i årlig administrasjonsgebyr«

Børre Skiaker
Ikke imponert: Generalsekretær i KNA, Børre Skiaker.

– Ikke akseptabelt

Først konkluderte vegdirektoratet med at Flyts nye praksis var ulovlig. Nå snur myndighetene og godkjenner den nye månedsleien. KNAs Generalsekretær, Børre Skiaker i KNA er ikke imponert over abonnementsordningen til Flyt. – Dette er ikke akseptabelt. Dette er enda et dårlig skjult administrasjonsgebyr til en bompengeordning som allerede bruker store summer på drift. Jeg registrerer at Flyt sier at abonnementsordningen skal erstatte depositumet på 200 kroner. Men dette er penger bilistene i utgangspunktet vil få igjen ved salg, vraking eller av andre grunner velger å avslutte bompengeavtalen. Fra før går nesten en milliard av bompengene til administrasjon – Flyts nye abonnementsordning alene vil bety ytterligere ca 66 millioner kroner i årlig administrasjonsgebyr på toppen av dette, sier Skiaker.