Ford-eiere kastet ut av appen: – Problemastisk

Bilist

Mange frustrerte Ford-eiere har siste tiden opplevd å bli kastet ut av appen til sine egne biler fordi de bruker tredjepartsapper til for eksempel smartlading.

Ford Mustang Mach-E har blitt en populær bil på det norske bilmarkedet. Som andre nyere biler følger det en applikasjon med bilen som gjør at du kan bruke forvarme bilen, bruke telefonen som nøkkel med mer. I tillegg finnes det tredjepartsapper som eksempelvis strømleverandører som tilbyr smartlading av bilen, noe man eksempelvis kan gjøre via appene til Vibb og Fjordkraft.

Morten Frilund Bjerkan opplevde at kontoen hans på appen Fordpass har blitt deaktivert. Han har sjekket ut saken, og mener deaktiveringen er i strid med europeisk GDPR-lovgivning. Nå har Ford-eieren varslet datatilsynet om det han mener er brudd på EU-lovgivning, og sendt skriftlig klage til Ford. Til Motorlivredaksjonen uttrykker Frilund Bjerkan frustrasjon – Selv om Ford oppgir personvern som grunn for deaktivering, må det presiseres at disse handlingene bryter med europeisk GDPR-lovgivning. Det klassifiserer kjøretøydata som personopplysninger, noe som betyr at vi som eiere bestemmer hvilke tredjeparter (apper) som kan behandle dataene våre. Bilprodusenten må legge til rette for deling av data mellom apper, sier Frilund Bjerkan til Motorliv-redaksjonen. Han sier han har vært i kontakt med sin strømleverandør VIBB, som også støtter hans syn på saken.

Kritisk til Ford: Morten Frilund Bjerkan.

Samfunnskontakt i KNA, Tor Valdvik ønsker ikke å ta stilling til det juridiske i saken, men mener på generelt grunnlag det er beklagelig dersom bilprodusentenes vilkår gjør det vanskeligere å gjøre energisparende tiltak. – Med tanke på hvor viktig del appene til bilene anses å være for funksjonalitet er det problematisk at Ford stenger de ned, og særlig uten forhåndsvarsel. Det fine med smartlading er at elbileierne kan lade bilene sine når prisene og trykket på strømnettet er lavest og tilgangen på energi er høyest. Det er ikke vanskelig å forstå Ford-eierne blir frustrerte over dette med tanke på at noen av tredjepartsappene Ford ikke tillater faktisk tilfører både bilen, appen og føreren en merverdi i form av for eksempel smart-lading, sier KNAs samfunnskontakt. – I og med at appene i moderne biler ofte blir ansett for å representere en viktig del av bilens funksjonalitet, ser KNA det derfor som problematisk at Ford gjennomfører så inngripende vilkår, forklarer Valdvik.

Informasjonsdirektør i Ford Norge, Anne Sønsteby er forelagt kritikken fra Frilund Bjerkan. Hun sier deres aller høyeste prioritet er å sikre at kundens bil starter og er driftssikker hver dag. – Denne blokkeringen oppstår som regel på bakgrunn av data-algoritmer som søker for hyppig kontakt med bilens systemer. Dette kan potensielt være aktører som ulovlig prøver å innhente personlig informasjon, men vi ser at i de fleste tilfellene er det troverdige aktører som søker uautorisert tilgang til bilen, sier Sønsteby. Hun understreker at uautoriserte tilganger har en tendens til å søke svært hyppig kontakt med modemet i bilen, tømme 12V-batteriet og potensielt kan forhindre at bilen starter. Ford-direktøren sier de har sett en økning av blokkeringer i løpet av den kalde perioden vi nå har vært igjennom og har stor forståelse for at våre kunder benytter seg av disse tjenestene i god tro. – Vår kundeservice står klare til å hjelpe det det gjelder med å gjenåpne deres FordPass-konto dersom den har blitt blokkert, avslutter Sønsteby.