En bobil tilsvarende denne ble kjøpt av et ektepar med KNA-medlemskap. Da selger ikke ville heve kjøpet til tross for omfattende fuktskader, ble saken løst ved hjelp av bistand fra KNAs advokater.

Bobildrømmen som ble et fuktmareritt

Bilist

Sommeren 2020 hadde drømmen om en egen bobil gått i oppfyllelse for ekteparet. Selv om de tidligere ikke hadde hatt egen bobil, hadde de fått smaken på bobillivet ved hjelp av leide kjøretøy. Nå hadde de bestemt seg for å kjøpe egen bobil siden koronaviruset ødela for en planlagt reise til Italia og Spania. Før sommerferien dro de derfor innom en bruktbilforhandler som hadde en leveringsklar bobil stående for å se om dette kunne være noe for dem.

-Tiden var inne for å kjøpe en bobil som var pent brukt, ikke så gammel, og uten problemer, forteller de til Motorliv.  

2015-modellen de ble vist da de kom til bruktbilforhandleren stod til forventningene, og virket å være akkurat det de så etter. For om man skulle tro forhandleren var bobilen leveringsklar, det var foretatt fukttest og den hadde ingen skader. Riktignok ble noe nevnt i en bisetning om en skade bak forsetet, men dette ble fremstilt som uvesentlig. Dette skulle vise seg å ikke stemme.  

Likevel ble den lille, uvesentlige skaden notert i salgskontrakten, mens ekteparet fikk klar beskjed om at skaden skulle bli ordnet innenfor garanti og at det hele var fullstendig usynlig. Pengene ble så betalt, bobilen hentet og turplanene lagt for koronasommeren 2020.  

Før avreise bestemte paret seg for at det kunne være lurt å gjøre seg kjent med nyanskaffelsen. Da begynte problemene. Først rant vannet rett ut av vanntanken grunnet en manglende plugg, som senere dukket opp i en pose med deler tilsendt fra tidligere eier. Så dryppet det uavbrutt på badet, hvilket ble utbedret provisorisk av forhandleren. I tillegg var paret lovet at bilen hadde DAB-radio. Dette skulle vise seg å ikke stemme. I tillegg oppdaget de raskt at spisebordet manglet en låsmekanisme. Etter mye om og men ble likevel feilene rettet, og paret ble lovet at alt nå skulle være i skjønneste orden.  

-Det var da det begynte, forteller paret.   

For fortsatt var bilen langt fra vanntett, og det oppstod stadige vannlekkasjer da paret omsider dro på sin første langtur. Rørene var ikke tette. Det oppstod lekkasje i dusjen. Så var alt som stod i det ene baderomsskapet vått. Og da de igjen tok kontakt med forhandleren var vedkommende på ferie.  

Nå var ekteparet så lei at de forstod at de måtte få hjelp til å få hevet kjøpet. Bilen var på dette tidspunktet i såpass dårlig stand at ferien vanskelig lot seg gjennomføre som planlagt. I tillegg hadde paret kastet bort mange verdifulle feriedager på telefoner, venting og flere runder med reparatører.  

-Da var da vi ringte til KNA og snakket med en hyggelig dame som tok kjapt tak i saken vår, erindrer KNA-medlemmene. 

Det varte ikke lenge før de ble kontaktet av en av KNAs mange advokater. Hun bad de gi selger enda en mulighet til å utbedre problemene.  

-På dette tidspunktet brukte vi mye tid på telefonsamtaler og e-poster, forteller de.  

Bobilferien var med dette over, og de ulykkelige bobileierne besluttet at det beste ville være å dra hjem, dusje, sove og komme til hektene. Bobilen hadde de totalt bare brukt i ni eller ti dager.  

-At vi ikke fikk dusje var én ting, minnes de. -Det aller verste var den mentale belastningen det var å ha saken hengende over seg. 

Da paret omsider hadde kommet seg hjem fikk de beskjed av advokaten om å gjennomføre en fukttest, denne gangen hos en nøytral tredjepart, for å dokumentere bobilens faktiske tilstand. Denne påviste fukt rundt hele bilen.   

Videre undersøkelse av bobilens historikk kunne avsløre at det også tidligere var blitt påvist «graverende fuktskader», og at disse var blitt delvis reparert uten hell for et sekssifret beløp som garantisak. Dessuten fant de mye nyttig informasjon som kunne være til god bruk i en eventuell rettsak.  

Det var med andre ord liten tvil om at manglene ved bilen ikke var uvesentlige. Samtidig var selgerens retteforsøk brukt opp. Nå var det duket for å heve kjøpet, meg god hjelp av KNA-advokaten.  

Det faktum at bobilen var solgt i kommisjon hos bruktbilforhandleren gjorde ikke prosessen enklere. Bruktbilforretningen forsøkte nemlig å skyve ansvaret over på tidligere eier som de hadde solgt bilen for.  

Men takket være KNA-advokaten ble saken til slutt løst, bilen returnert og pengene ført tilbake på konto.  

-Vi er veldig fornøyd, sier de lykkelig KNA-medlemmene. -Vi hadde ikke klart dette uten den gode hjelpen fra KNA.  

Til tross for denne saken utelukker ikke paret at det blir nytt bobilkjøp en gang fremtiden, men da vil de være mye mer nøye med å se igjennom dokumentasjonen før de inngår avtale som kjøp. Et råd de gjerne gir til alle som vurdere å kjøpe seg brukt bobil.  

-Man kan ikke være nøye nok, sier paret. -Vi var naive og stolte på den hyggelig og joviale brukbilselgeren.