Helgen 9. og 10. oktober var det duket for det siste i rekken av åpningsarrangementene på KNA Raceway – Norges mest eksotiske motorsportanlegg som ligger på toppen av et fjell i Hauge i Dalane.
Det første arrangementet fant sted i den første helgen i juli i forbindelse med Racing NM. Så var det en større markering i slutten av august da daværende statsminister Erna Solberg besøkte anlegget.
I oktober var det tid for å invitere og hedre alle som har bidratt til at drømmen om KNA Raceway, deriblant representanter for det lokale motormiljøet samt lokale myndigheter. Rogaland fylkeskommune ble representert på åpningsarrangementet søndag ettermiddag av Inghild Vanglo, leder regional-, kultur- og næringsutvalget. Fra Sokndal kommune kom varaordfører Alf Torstein Pettersen.
I tillegg deltok KNAs generalsekretær Børre Skiaker som overrakte utmerkelser til både Oddbjørn Austad (daglig leder i KNA Raceway), og Knut Christensen (daglig leder i Motorcenter Norway) som står for den daglige driften av anlegget.
Men ikke nok med dét: På gjestelisten stod også engelskmannen Clive Bowen, direktør og grunnlegger av APEX Circuit Design som har hatt ansvaret for å uforme banen i henhold til FiA Grade 3 og FIM Grade B. I tillegg til KNA Raceway har APEX Curcuit Design prosjektert 25 baneanlegg i hele verden.
De besøkende som møtte opp åpningshelgen fikk med seg et variert program som innehold både førerutviklingskurs for MC, banedagsarrangement, gokartkjøring, og oppvisning med street legal, racing- og dragracingbiler. Noen heldige fikk også sitte på med en Porsche sportsbil på banen, et initiativ i samarbeid med Porsche Senter Stavanger.
Historien om KNA Raceway
2004
I 2004 presenterte to ildsjeler fra KNAs lokalavdeling i Sokndal ideen og drømmen om en asfaltbane i Sokndal for KNAs Landsmøte.
2008
I 2008 ble KNA Raceway stiftet som et selskap for utvikling og drift av banen/idrettsanlegget.
Avtale om tomt
Avtale om tomten anlegget skulle bygges på ble inngått i 2004. Siste avtale skriver seg fra 2016.
Offroadbane
I 2004 ble den første offroadbanen for bil og mc bygget. Denne ble flyttet til dagens plassering i 2010.
2013-2017
I perioden 2013-2017 pågikk et krevende og langdrygt reguleringsarbeid.
2017-2019
I perioden 2017-2019 pågikk krevende arbeid med søknadsprosesser og finansiering.
2020
I 2020 var grunnarbeidene ferdig og byggingen av anlegget startet. Samme år ble Norges første og eneste motorcrosshall ferdigstilt.
2021 – Ferdigstilling
I 2021 ble Vestlandets første asfaltbane ferdigstilt, og det ble kjørt et testløp på banen i juli med stor suksess.
Banen åpen
I månedene etter testløpet har banen blitt stadig mer populær, og alle helgene ut året er fullbooket med kjøreaktiviteter for unge og gamle, kvinner og menn, og med kjøretøyer på både to og fire hjul.