
Norsk autoslalåm i medvind – EM‑suksess og voksende interesse
Norsk autoslalåm er i vinden som aldri før – og flere KNA avdelinger hiver seg på bølgen. Blant avdelingene som virkelig satser, finner vi KNA Drammen og KNA Varna, som begge har markert seg tydelig både nasjonalt og internasjonalt de siste årene. EM i Autoslalåm i Trinec, Tsjekkia, viste hvilket høyt nivå norske førere nå holder – og hele ni norske førere stilte til start.
Medaljefangst i Tsjekkia
Norge reiser hjem med tre medaljer: Jan Petter Haugland tok sølv i Stock 3000 med sin Opel Speedster, etter å ha hatt bestetid på dag to. Egil Lundanes kjørte inn til sølv i Master 50+ i sin Caterham Supersprint. Nils Christopher Hofgaard kjørte sin Lotus Elise S2 i Racing 3000-klassen, hvor alle andre kjørte på slicks, og sikret likevel bronse.
Vanskelige dekkforhold – men løsninger i fellesskap
Helgens 30 grader og vindstille forhold førte til overopphetede dekk som «la seg på som pølser». Geir Åge Lia (KNA Drammen) beskriver: «Det hoppet og spratt noe forferdelig,» melder han etter å ha kjørt inn til en 4. plass i Stock 1600 med sin Ford Fiesta. Takket være låning av en varmepistol fra serbiske konkurrenter, og god innsats fra Hans Rosenquist (KNA Drammen), klarte de å få dekkene kjørbare igjen. Banen var rask, og dag to ble det brukt flere kjegler med større avstand enn de norske reglene tilsier.

Flere sterke norske topplasseringer
• Hans Rosenquist kjørte Geir Åge Lia sin Ford Fiesta i Stock 1600-klassen og endte på 5. plass, bak Lia selv med samme bil.
• Robin Bekkestad (KNA Drammen) satte bestetid i en av omgangene første dag, men mistet noe flyt dag to. Til tross for det, endte han på en god 4. plass i Stock 3000 med Lotus Elise S2.
• Nils Jacob Gullhaugen (KNA Drammen) stilte til start i Supersport-klassen i sin Westfield, i en tøff klasse mot rene racerbiler, og kjempet seg til en 8. plass.

Teilmann-familien viser bredden i klassen
I Sport 3000-klassen kjørte far og sønn, Max Teilman (KNA Varna) og Espen Teilman (KNA Varna), BMW Z3M og endte på henholdsvis 5. og 6. plass. Max, som er juniorfører, ble i fjor norgesmester i Standard-klassen i sin første konkurransesesong.
