Stortinget sikrer etanolfri 98-oktan

Bilpolitikk

Etter noen spennende uker fikk MDG og FrP flertall for sitt forslag.

Bakgrunnen for den politiske drakampen kommer fra myndighetenes omsetningskrav som sier at bensinen skal tilsettes inntil 10 prosent bioetanol for å kutte utslipp. Mange nordmenn med veterankjøretøy, båter og MC har vært bekymret for konsekvensene dette kan få.

Bilentusiast og politisk rådgiver i MDG, Johan Rud har vært frontfigur for den noe ukonvensjonelle alliansen av MDG, FrP og entusiastmiljøet. KNA har sammen med AMCAR og Landsforeningen for Motorhistoriske kjøretøy (LMK) og store deler av entusiastmiljøet jobbet hardt i kulissene for å sikre at 98-oktan forblir etanolfritt.

Bilentusiast: Johan Rud(MDG)

I komitebehandlingen i Stortinget falt forslaget etter at Høyre, Arbeiderpartiet og SV stemte imot. I etterkant har imidlertid samtlige partier snudd og forslaget gikk gjennom i Stortingets plenumbehandling av saken. Etter at Miljøpartiet de Grønne fikk flertall for sitt forslag om å unnta 98-oktan fra krav om innblanding av bioetanol.

– Utslippene er småtterier

Nestleder i MDG, Ingrid Liland har tidligere forsvart MDG og FrPs forslag med at det har marginal påvirkning på utslippene. – De store klimakuttene kommer fra vanlige biler. Utslippene fra disse kjøretøyene er småtterier. Vi har større fisker å ta, sa Liland til Broom forrige uke.

– Gledelig og viktig

Generalsekretær i KNA, Børre Skiaker sier saken er viktig for mange og kan fortelle om et enormt engasjement i entusiastmiljøet. – Her har politikerne brukt sunn fornuft og gjort et vedtak, sier Skiaker som også retter en verbal blomsterkvast til MDG og FrP. – Den noe uvanlige alliansen av MDG og FrP har drevet fram denne saken på en glitrende måte, og det at MDG med sin klima- og miljøprofil var med å kjempet var nok en avgjørende faktor for å sikre flertall i Stortinget, avslutter Skiaker.