Ruter og fylkene må rydde opp selv

Bilpolitikk

Oslo og Akershus mangler 370 millioner kroner for å unngå en krise i kollektivtrafikken, og noen tar nå til orde for ytterligere økning i bompengene. Dette får både KNA og FrP til å reagere.

For et år siden ble Oslopakke 3 reforhandlet, og det ble vedtatt en bompengeregning til bilistene på 93 milliarder kroner i hovedstadsregionen de neste 20 årene. Bompengene går til å finansiere store deler av prosjektene innenfor byvekstavtalen. I tillegg brukes bompengene til å subsidiere driften av Ruter, ifølge årsrapporten til Fjellinjen ble Ruter tilført over en milliard kroner bare i 2024.

– Rydd opp selv! Nestleder i FrP, Hans Andreas Limi. (Foto: FrP)

– Ruter og fylkene må rydde opp

Parlamentarisk nestleder for FrP, Hans Andreas Limi fra Bærum er bekymret over situasjonen og mener det blir for lettvint å sende regningen til staten eller bilistene, som allerede betaler svært høye bompengesatser. Nå må fylkene og Ruter selv ta ansvaret for å rydde opp i økonomien og få kontroll på kostnadene, sier Limi.

«Nå må fylkene og Ruter selv ta ansvaret for å rydde opp i økonomien og få kontroll på kostnadene»

Hans Andreas Limi, Nestleder i Fremskrittspartiet

– Gjør opp regning uten vert

KNA har i flere omganger kritisert at konsekvensene av det de mener er dårlig kostnadsstyring under byvekstavtalene lempes over på bilistene i form av stadig høyere bompenger. Nå mener samfunnskontakt i KNA, Tor Valdvik at Oslo og Akershus selv må gjøre de nødvendige omprioriteringer.

(Foto: KNA)

– Nok en gang ser vi at Oslo og Akershus har gjort opp regning uten vert. Gjennom store feilinvesteringer og prosjekter som Fornebubanen med elendig kostnadsstyring har Oslo og Akershus selv sløst bort penger, sier Valdvik og henviser til at Ruter selv i 2019 investerte i elbusser for én milliard 2024-kroner som Nettavisen i fjor kunne fortelle at var tatt ut av trafikk grunnet blant annet for kort rekkevidde, ikke-kompatibelt ladesystem og sjåførsikkerhet. – Dette er penger som ellers kunne gått til bedre kollektivtransport, oppgradering av fylkesveinettet og lavere bompenger, sier Valdvik.