FrP vil kutte bensinavgiften med 3 kroner
Etter at Jens Stoltenberg foreslo å øke drivstoffavgiftene fra nyttår har debatten rast. Fremskrittspartiet flesker til og foreslår å kutte avgiften på bensin med 3 kroner og diesel med 2,5 kroner.
Midt i det rødgrønne budsjettkaoset la Fremskrittspartiet frem sitt alternative statsbudsjett for 2026. FrP halverer veibruksavgiften på bensin og diesel. De foreslår avgiftskutt på drivstoff som samlet sett utgjør 5 milliarder i reduserte avgifter. I tillegg foreslår de å fjerne omsetningskravet for biodrivstoff i veitrafikken, som også vil bidra ytterligere til redusert pumpepris.
Leder for transportkomitéen på stortinget, Bård Hoksrud (FrP) sier drivstoffprisene i dag er altfor høye. – Det må bli billigere å bruke bil, som mange av oss er avhengige av i hverdagen, sier Hoksrud og viser til at Sverige allerede har redusert avgiften på drivstoff, og det uten eget oljefond. – Nå er det på tide at Norge gjør det samme og sørger for å bedre folks kjøpekraft. Lavere avgifter bidrar dessuten til å dempe inflasjonen. Varetransporten skjer med diesellastebil. Rimeligere drivstoff kan også gi lavere pris på frakt av varer som kommer alle til gode, sier komitèlederen.
I verbalene i sitt forslag foreslår FrP også å fjerne omsetningskravet for biodrivstoff. En beregning fra oktober anslår at dette vil utgjøre ytterligere en krone per liter på bensin og diesel. Anslagene er beheftet med usikkerhet.
Regjeringen foreslo i sitt opprinnelige forslag til statsbudsjett skjerpelser i drivstoffavgiften som ville utgjort økt pumpepros på 80 øre på bensin og 1,17 kroner på diesel. Hoksrud mener dette vil ramme folks hverdagsøkonomi og gjøre varetransporten enda dyrere. – Folk merker den store prisveksten som har vært og det er feil vei å gå at politikerne på toppen av dette skal bidra til enda høyere priser gjennom avgiftsøkninger. Fremskrittspartiet vil ha prisveksten ned. Det politikerne kan bidra med er å sette avgiftene ned som kommer oss alle til gode, sier han.

Rører ikke elbilmomsen
FrP reverserer ikke regjeringens endring i bunnfradraget på moms for elbiler. Hvorfor ikke?
– Når det gjelder moms så prioriterer Fremskrittspartiet å halvere matmomsen som vil komme alle til gode. Vi reduserer imidlertid kjøpsavgiften på bil betydelig. Vi fjerner den gamle vektkomponenten i engangsavgiften som gjør at eksempelvis mange ladbare biler vil kunne få avgiftsreduksjon på mer enn 200 000 kr, sier Hoksrud. – Vi vil også innføre et tak i engangsavgiften på personbil på 200 000 kr for å unngå dagens ekstreme avgiftsutslag. Fremskrittspartiet vil ha fortsatt teknologimangfold og større valgfrihet også i nybilparken.
De med lavest inntekt kjører på bensin- og diesel
Debatten om drivstoffavgiftene har rast siden AP foreslo å øke bensinavgiftene med 80 øre per liter og diselavgiftene med 1,17 kroner per liter. På oppdrag for KNA gjorde Infact deretter en nasjonal undersøkelse hvor det blant annet ble sett på elbilandel blant ulike inntektsgrupper. Den viste at elbilandelen er klart høyest blant de som tjener 900.000 kroner eller mer og lavest blant de laveste inntektsgruppene. Mellom by og land er forskjellene enda større. Mens byområdene har en elbilandel på opp mot 50 prosent, har de mest grisgrendte kommunene elbilandel på godt under 10 prosent.
Foreslår fjerning av biodrivstoff
Biodrivstoff har også høstet oppmerksomhet de senere månedene, og da særlig det såkalte avanserte biodrivstoffet, og har fått kritikk fra blant annet Regnskogfondet, blant annet på grunn av at det kan skape økt etterspørsel etter soya og planteolje. Avansert biodrivstoff av såkalt b-råstoff er brukt frityrolje og animalsk fett som ikke kan brukes til mat og fôr. Det har også vært avdekket flere brudd på omsetningskravene i form av feilrapportering.
Tilskudd til mindre bompenger
Fremskrittspartiet setter også av midler til å senke bompengebelastningen på riksveiprosjekter utenfor byområdene gjennom tilskuddsordningen som ble etablert under FrPs tid i regjering. De setter også av særlig midler til E39 Mandal – Kristiansand med sikte på å halvere bomtakstene. – På strekningen E39 Mandal-Kristiansand er bomtakstene nå så høye at mange ser seg nødt til å bruke omkjøringsmuligheter. Meningen med å bygge ny trafikksikker vei med god kapasitet er at bilistene skal bruke den. Bompengeordningen må ikke bli et hinder for trafikksikkerhet og effektiv trafikkavvikling