
FrP foreslår avgiftslettelse på nye biler
Fem Fremskrittspartiet-representanter har fremmet et representantforslag som tar sikte på å endre engangsavgiften på kjøretøy.
De høye kostnadsøkningene på bilistene samtidig som nær sagt alle andre kostnader har skutt i året har satt manges økonomi på prøve. KNA gjorde tidligere i år en undersøkelse som viste at bensinprisene er de som flest merker på kroppen. Fremskrittspartiet har nå et forslag oppe til votering i Stortinget som vil bety kutt i engangsavgifter – hvor de avvikler dobbeltbeskatningen av fossil- og hybridbiler. FrP motsetter seg en avgiftsbasert avvikling av nysalg av bensin-, diesel- og hybridbiler.
I jakten på klimakutt har politikerne brukt avgiftene aktivt som verktøy for å omstille bilparken til nullutslippskjøretøy. Mens det er lave kjøpsavgifter på elbiler strammes skruen stadig mer på hybrider så vel som bensin- og dieselbiler, og noen ladbare hybridbiler har fått avgiftsøkninger på over 200.000 kroner.
Dette er forslaget FrP har fremmet:
- Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle den gamle vektkomponenten i engangsavgiften for person- og varebiler, slik at dagens dobbeltbeskatning opphører
- Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å innføre et tak på engangsavgiften for henholdsvis personbil og varebil.
- Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at engangsavgiften avvikles for kjøretøy som er 10 år og eldre, med oppdatert tabell for bruksfradrag.
I forslaget kaller representantene vektkomponenten en skatt på trafikksikkerhet, og viser til at store og sikre biler får det de mener er uforholdsmessig høye avgifter med dagens innretning av avgiftssystemet. Morten Stordalen mener det er viktig å få ned kjøpsavgiftene på fossil- og hybridbiler, og mener utslagene blir for ekstreme. – FrP mener det fortsatt skal kunne selges nye bensin- og dieselbiler, vi vil ha fortsatt konkurranse mellom drivlinjer, ikke et teknologimonopol. Lavere engangsavgift øker folks valgfrihet og gjør at folk som ikke kan eller vil ha en ren elbil får mulighet til å kjøpe seg en ny konvensjonell-eller hybridbil med lavere utslipp, sier Morten Stordalen som er leder av Fremskrittspartiets Bilgruppe på Stortinget. – Fortsatt tilgang på bensin- diesel og hybridbiler er viktig også av beredskapsgrunner og dessuten bidrar lavere avgifter til å dempe inflasjonen i økonomien, avslutter Stordalen.