
Forsikringsselskapene øker marginene: – Tyder på at bilistene betaler for mye
MotorBransjen.no skriver at forsikringsselskapene nå sitter igjen med hele 340 kroner av hver 1.000-lapp de tar inn i kundepremie etter at skadeerstatninger er utbetalt. Samtidig presses skadeverkstedene på pris. Norges Bilbransjeforbund (NBF) mener forsikringsselskapene bør gi verkstedene bedre rammevilkår.
Ifølge NBFs fagsjef for servicemarked, Knut Ole Magistad, har forsikringsselskapenes inntekter økt betydelig mer enn utbetalingene de siste årene. Premieinntektene steg fra 31,4 milliarder kroner i 2023 til 38,9 milliarder i 2025 – en økning på 24 prosent. Skadeutbetalingene økte i samme periode med 15 prosent, fra 22,3 til 25,8 milliarder kroner.

– Utviklingen viser at forsikringsselskapene har betydelig bedre marginer enn før. Det er ikke et godt argument for å presse ned betingelsene til skadeverkstedene – snarere tvert imot, sier Magistad til MotorBransjen.no.
KNA: – Tyder på at bilistene betaler for mye
Generalsekretær i KNA, Børre Skiaker, mener tallene viser at ikke bare verkstedene rammes, men også bilistene. – Når avstanden mellom premieinntektene og skadeutbetalingene øker så kraftig, tyder det på at forsikringsselskapene tar ut stadig større overskudd. Det kan bety at norske bilister betaler mer enn nødvendig for bilforsikringen sin, sier han.
Skiaker understreker at forsikringsselskapene har et ansvar for å sikre et rettferdig og transparent marked: – Forsikringspremiene har økt mye de siste årene, og vi vet fra nasjonale undersøkelser KNA har gjort at dette oppleves som en stor belastning. Forsikringsordningen er i utgangspunktet et spleiselag for bilistene og ikke en kommersiell virksomhet som skal gi størst mulig profitt til selskapene. Bilistene må kunne stole på at forsikringspremien de betaler gjenspeiler de reelle kostnadene, sier KNAs mangeårige sjef.
Kvalitet og sikkerhet kan rammes
KNA er bekymret for at presset på verkstedene over tid kan gå ut over både kvalitet og sikkerhet:
– Når verkstedene får stadig trangere økonomi, kan det gå ut over både kompetanse, kvalitet og servicegrad. Det vil i neste omgang ramme bilistene – de som faktisk betaler for hele kjeden gjennom forsikringspremien sin, sier Skiaker.

Etterlyser åpenhet
KNA mener større åpenhet om forholdet mellom premieinntekter, utbetalinger og avtaler med verksteder vil styrke forbrukernes tillit til bilforsikringsmarkedet. – Vi ønsker at bilistene skal ha trygghet for at forsikringspremien er «riktig» og at presset mot verkstedene ikke går på bekostning av kvaliteten på reparasjoner. Et sunt samspill mellom forsikringsselskap, forsikringskunde og verksteder er i alles interesse, sier Skiaker.
– Skjevt og forenklet
KNA har konfrontert kommunikasjonssjef i Finans Norge, Nina Lædre Wiig med NBFs regnestykke, men de kjenner seg ikke igjen i bildet. – Det gir et skjevt og forenklet bilde. Premieinntektene skal dekke langt mer enn bare skader – som skadebehandling, drift og regulatoriske krav. Skadeprosenten varierer også mellom produkter og over tid. Differansen mellom inntekter og utbetalinger kan derfor ikke tolkes som overskudd, sier hun.

Hvordan forklarer dere at premieinntektene har økt vesentlig mer enn skadeutbetalingene de siste årene?
-Økte premieinntekter skyldes flere forhold. Forsikringsselskapene har kostnader utover skadeutbetalinger – blant annet til administrasjon, IT og regulatoriske krav. Premieøkninger kan også være en justering etter år med svak lønnsomhet. Forsikringsbransjen er syklisk, og det er store svingninger i skadeomfang fra år til år. For å sikre stabilitet og evne til å håndtere fremtidige hendelser, må selskapene ha god soliditet over tid.
Har forsikringsselskapene økt sine marginer på bilforsikring i samme periode – og i så fall, hvorfor?
– Marginene varierer mellom forsikringsselskapene og fra år til år. Enkelte har hatt sterkere resultater, mens andre har hatt svakere. Det skyldes blant annet skadeutvikling og kostnadsnivå. Hvert selskap har sin egen portefølje og risikobilde, og må selv forklare sin egen utvikling, avslutter Lædre Wiig.