Bilistene er SP en takk skyldig
Nye satsinger får ofte stor oppmerksomhet i budsjettforhandlingene. Bremsinger og blokkeringer av politikk med usosiale utslag er ofte like viktig. KNA er glade for at Senterpartiet har skaffet bilfolket et nødvendig gjennomslag på drivstoffstoffavgiftene.
Det er en ganske kaotisk og uoversiktlig situasjon i Stortinget om dagen, etter at MDG og SV gikk fra forhandlingene med de øvrige tre tutti-frutti-partiene, mens Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt forhandlet ferdig og har levert sin innstilling til finanskomitéen. Det er fremdeles i det blå hva som vil skje under fredagens budsjettbehandling i Stortinget, da de tre gjenværende budsjettkameratene ikke har flertall. Vil MDG og SV slutte folden? Vil AP stille kabinettspørsmål?
Det har vært mange tøffe bilpolitiske debatter siden Jens Stoltenberg la frem sitt forslag til statsbudsjett for 2026 for halvannen måned siden. Skjerpede kjøpsavgifter, økte bompenger og økte drivstoffavgifter har skapt store bølger blant bilfolket.
KNA bet seg imidlertid særlig merke i en passus i statsbudsjettet som stammer fra klimaforliket; nemlig at CO2-avgiften skal økes lineært fra dagens nivå på 1405 kroner/tonnet til 3400 kr/tonnet i 2035. Vi sendte derfor et spørsmål til finansdepartementet om hvilke utslag dette ville gjøre på pumpeprisen. Svaret var nedslående. Dette vil øke bensin- og dieselavgiftene med henholdsvis 5 og 6 kroner literen.

I regjeringens budsjettopplegg for neste år foreslo regjeringen å øke avgiftene med 80 øre for bensin og 1,17 kroner for diesel per liter, inkludert moms. Dette avstedkom sterke reaksjoner fra KNA og store deler av bilfolket, og det var nok varierte forventninger til hva SP kunne få til i forhandlinger med SV, MDG og Rødt. SP har klart å nulle ut regjeringens foreslåtte avgiftsøkninger på drivstoff for neste år i avtalen de har landet med AP og Rødt. Dette fortjener Trygve Slagsvold Vedum, forhandlingsdelegat Bjørn Arild Gram og resten av SPs stortingsgruppe ros for.
Elbilsalget i Norge utgjør nå 95 prosent av nybilsalget, og øker stadig. Samtidig utgjør bilene med forbrenningsmotor fremdeles to tredjedeler av den norske bilparken. Vi vet også fra undersøkelser KNA har gjort og fra SSBs tall at de med dårligst råd har lavest elbilandel og de med best råd har høyest elbilandel. Vi vet også at byområdene har betydelig høyere elbilandel enn de grisgrendte områdene av landet vårt. KNA har lenge vært opptatt av bilavgifter i et fordelingspolitisk perspektiv, og her har vi hele tiden opplevd at SP, sammen med FrP, har uttrykt forståelse for dette.
Selv om KNA gjerne skulle sett lavere kjøps- og bruksavgifter for både elbiler og biler med forbrenningsmotor, er det viktig å være glad for de gjennomslag man får. Det er fremdeles i det blå hva som blir det endelige vedtatte budsjettet for 2026, men i en tid der bilen er under stadig større press fortjener SP ros for å ha stått skulder ved skulder med norske bilister denne høsten, og sikret et viktig og riktig gjennomslag for norske hverdagsbilister. For noen ganger fortjener også bremsing av dårlig politikk skryt, heder og ære.