Avgiftsbombe på drivstoff: – Koko-politikk
Neste år kan avgiftene på drivstoff utgjøre like mye som pumpeprisen for 10 år siden. Og dyrere skal det bli – mye dyrere. – Det virker som politikerne er frakoblet virkeligheten, sier KNAs samfunnskontakt Tor Valdvik.
En ny undersøkelse Infact har gjort for KNA viser at dobbelt elbilandelen er dobbelt så stor blant de med høy inntekt som blant de med lav inntekt. Disse kan vente seg store bensin- og dieselregninger i årene fremover. I 2015 var pumpeprisen på bensin ca 14 kroner og diesel ca 12 kroner. Fra nyttår utgjør avgiftene alene nesten like mye.
Avgiftene skal videre opp
De siste årene har både avgiftene og markedsprisene på drivstoff økt kraftig, og dyrere skal det bli, om regjeringen får det som de vil. I regjeringens forslag til statsbudsjett vil de øke pumpeprisen med 80 øre per liter på bensin og 1,17 kroner per liter på diesel. Og dette er bare starten. CO2-avgiften skal nemlig videre opp fra dagens nivå på 1405 kroner per tonn til 3400 kroner per tonn i 2035. Dette innebærer en økning i CO2-avgiften på 5 kroner kr/l på bensin og 6 kr/l på diesel i 2035 sammenlignet med dagens nivå. Dette bekrefter Finansdepartementet i brev til KNA.
– Uforståelig og uforsvarlig
Samfunnskontakt i KNA Tor Valdvik mener drivstoffavgiftene er kunstig høye. – Det er veldig vanskelig å forstå logikken bak de foreslåtte og planlagt avgiftsøkningene på drivstoff. Med tanke på at 100 prosent av nybilsalget er helektrisk er det helt uforståelig at drivstoffavgiftene trappes opp så kraftig, sier Valdvik. – Gruppene i samfunnet med lavest elbilandel er de med dårligst råd og folk bosatt i distriktene uten realistiske alternativer. Det er uforsvarlig å øke avgiftene med så mye som foreslått og planlagt fra regjeringen, og rokker ved legitimiteten til både politikken og avgiftssystemet, sier han.
KNA er bekymret for at hverdagsmobilitet kan bli et luksusgode om regjeringens planlagte innfasinger av avgifter gjennomføres. – Vi vet fra undersøkelser KNA har gjort at mange allerede sliter med å dekke utgiftene til transport og bilhold. Det er forstemmende at en regjering som er valgt med et mandat om å utjevne sosiale og geografiske forskjeller gjør det motsatte, for dette vil forsterke allerede sterke forskjeller mellom by og land og fattig og rik. Dette er ikke noen annet enn bilfiendtlig koko-politikk, sier KNA.