
Gjør lite for å unngå skraper i lakken
Norske bilister bryr seg lite om risikoen for riper og bulker når de velger parkeringsplass, viser ny undersøkelse. Men én gruppe er langt mer forsiktige enn gjennomsnittet.
Ved parkering på kjøpesentre eller andre offentlig tilgjengelige anlegg er det bare en tredjedel som synes det er viktig å sette fra seg bilen mest mulig skjermet, og bruker tid på å finne best mulig plassering, viser en måling utført av YouGov for Landkreditt.
36 prosent svarer at de har det i tankene, men uten å bruke tid på å lete etter en optimal plass. Ytterligere 13 prosent har ingen oppmerksomhet rettet mot dette. De øvrige krysser av for at spørsmålet ikke er relevant for dem.
– Vi skulle gjerne sett at gruppen som viser aktsomhet var større. Selv mindre skader kan gi mye plunder, heft og kostnader de fleste gjerne vil være foruten, sier Ane Wiig Syvertsen, administrerende direktør i Landkreditt forsikring.
Varme, feriestressede bilister og fulle parkeringsanlegg ved populære sommerdestinasjoner gir forhøyet risiko for småbulking og riper, påpeker hun.

Kostbare bulkeskader
Både Landkreditt og flere andre selskaper tilbyr kaskoforsikring med en toppdekning som innebærer at man slipper bonustap ved slike skader.
– Når prisen for utbedring overstiger egenandelen, vil det være gunstig å benytte seg av denne fordelen i Kasko Pluss. Reparasjonskostnadene har økt mye de senere årene, så det skal ikke så store skaden til for at denne forsikringsdekningen kommer til nytte.
For små skader på begrensede flater, som kan behandles lokalt med såkalt «smart repair», kan det derimot være best for bileieren å betale regningen selv, og ha Pluss-fordelen til gode, ifølge Syvertsen.
For små parkeringsplasser
Risikoen for parkeringsskader har generelt sett økt, fordi den tilmålte plassen per bil i parkeringsanleggene gjerne er for liten, mener Kongelig Norsk Automobilklub (KNA).
– Bilene blir stadig lengre og bredere, men parkeringsplassene har ikke fulgt etter. Det bidrar til flere bulkeskader, som påfører bilistene ekstrakostnader, sier Tor Valdvik, samfunnskontakt i KNA.

Nå mener KNA det må stilles krav om at parkeringsplassene blir større, og at bestemmelser om dette må inn i parkeringsforskriften. Organisasjonen ba nylig Samferdselsdepartementet om å følge opp dette.
Eldre mest aktsomme
Undersøkelsen fra Landkreditt viser små forskjeller mellom kvinner og menn når det gjelder parkeringsvaner. Ulikhetene er derimot store målt etter aldersgrupper.
Bileiere fra 50 år og oppover svarer langt oftere enn gjennomsnittet at de synes det er viktig å parkere mest mulig skjermet mot risiko for skader, og at de gjerne bruker litt ekstra tid på dette.
– Det passer inn i et mønster vi har sett også i andre undersøkelser, nemlig at den eldre generasjonen legger særlig stor vekt på godt og samvittighetsfullt bilhold. Det er en kvalitet vi håper blir videreført og gjerne forsterker seg igjen de kommende årene, sier Ane Wiig Syvertsen.