Bilkonstruksjon i Norge

torsdag 16. april 2015 kl. 10:38

Det finnes faktisk en bilindustri i Norge. På NTNU i Trondheim bygger studenter avanserte biler med fremtidens teknologi.

På et verksted på NTNU er det hektisk aktivitet gjennom hele vinteren. I det ene hjørnet står teamet Revolve, som bygger en bil til konkurransen Formula Student, og i det andre hjørnet står teamet Fuel Fighter, som bygger to biler til konkurransen Shell Eco-marathon.

Formula Student er en konkurranse for ingeniørstudenter fra hele verden, og per i dag er det rundt regnet 120 forskjellige team som stiller opp. Konkurransen er delt opp i flere deler, men det er to hovedmomenter – nemlig statiske og dynamiske konkurranser. Førstnevnte handler blant annet om kostnadsnivå og tekniske løsninger, mens de dynamiske testene er delt opp i fire forskjellige grener: Akselerasjon, skidpad, sprintløp og utholdenhetsløp. Sistnevnte er den viktigste delen av den dynamiske konkurransen, og består av 22 runder på en bane som måler omtrent én kilometer. Det kjøres både med bensindrevne og elbiler i konkurransen, og NTNU-gjengen har valgt den elektriske løsningen.

At det er avanserte biler som bygges er det ingen tvil om. Hør bare her: Egenprodusert karbonmonocoque, 3D-printede uprights i titan og egne programmer for logging av data. Dette er terminologi som man vanligvis finner i Formel 1, og ikke forbinder med en skole i Norge.

Shell Eco-marathon

Også i Shell Eco-marathon bygges det avanserte biler. I denne konkurransen er det ikke om å gjøre å kjøre fortest mulig, men å kjøre lengst mulig på en energimengde tilsvarende en liter drivstoff.

NTNU stiller med to biler i Shell Eco-marathon. En bil i klassen Urban Concept, og en i Prototype. I 2014 endte NTNU på en tredjeplass i Urban Concept og en sjuendeplass i Prototype.

- Vi fortsetter med den samme bilen i Prototype-klassen, men gjør en rekke endringer for å få et enda bedre resultat i år. I tillegg bygger vi en helt ny bil for Urban Concept-klassen, sier Emely Sjøsåsen, PR-ansvarlig for teamet DNV GL Fuel Fighter.

NTNU satser på ren eldrift i sin Prototype-bil, og i fjor kjørte de 631 km/kwh. Bilen i Urban Concept går på brenselcelle. Teamet regner med at de ville ha kostet flere millioner å bygge bilen, hvis den hadde vært bygget av en bilfabrikk. Men takket være stor dugnadsinnsats fra studentene og snille støttespillere, klarer teamet fra NTNU seg med et budsjett på rundt en million kroner.

God skole

Shell Eco-marathon er, ut over å være en konkurranse, også et ambisiøst utdannelsesprosjekt som setter fokus på energieffektivitet, energiteknologi og bærekraftig transport. Målet er å gi studentene en bedre forståelse av drivstoffets yteevne og en ide om hvordan de med deres kunnskap og kompetanse kan bidra til en bærekraftig utvikling.

I tillegg får studentene en mulighet til å prøve ut sine ideer fra skolebenken i praksis. De skal både designe og bygge deres egne kjøretøy, samarbeide med eksterne partnere fra yrkeslivet, søke sponsorer, administrere budsjetter og håndtere logistikkutfordringer.

NTNU i Trondheim har en lang og stolt tradisjon for delta i Shell Eco-marathon og har de siste årene stilt til start med to biler, en for klassen Urban Concept og en for Prototype. NTNU satte i 2009 verdensrekord med bilen i Urban Concept-klassen, da de kjørte 1246 km på en energimengde som tilsvarer 1 liter bensin. Skulle denne bilen ha vært bygd og solgt for kommersielt bruk ville den hatt en anslått verdi på om lag 25 millioner kroner, i følge rektoren på NTNU.