Vanlige spørsmål

Juridisk

Veihjelp / assistanse

  • Jeg har to biler. Kan jeg på KNA Veihjelp på begge?
    Et medlemskap med KNA Veihjelp dekker én bil i husstanden. Ønsker du KNA Veihjelp for flere koster det kun kr 350,- ekstra per bil per år. Du kan få KNA Veihjelp for inntil 4 biler på et medlemskap, forutsatt at alle er registrert på medlemmets husstandsadresse. Ta kontakt med medlemservice dersom du ønsker veihjelp for flere.
  • Hvilke utgifter kan jeg få refundert i forbindelse med KNA Veihjelp?
    En generell oversikt over hvilke utgifter du får refundert finner på på www.kna.no, under ”Vilkår KNA Veihjelp” I utgangspunktet refundres utgifter til hjemtransport av bil, fører og inntil fire andre i reisefølget, eventuelt transport av bil til verksted. Det kan også være aktuelt å få dekket overnatting på hotell mens bilen er på reparasjon. Vær oppmerksom på at utgifter må avtales på forhånd med Viking. Les mer
  • Hvis jeg låner bort bilen min, er den dekket av mitt medlemskap?
    Medlemskapet (KNA Veihjelp) gjelder for biler som er registrert på din hjemmeadresse. Alle om kjører den har den samme veihjelpsdekningen som medlemmet, forutsatt et medlemskap med KNA Veihjelp.
  • Må jeg betale egenandel dersom jeg må ha veihjelp?
    Som KNA-medlem betaler du ingen egenandel ved assistanse så lenge forutsetningene for KNA Veihjelp er tilstede. Dette gjelder selv om du har behov for flere assistanser i løpet av medlemsperioden (12 måneder). Les mer (KNA Veihjelp vilkår)
  • Hvor gjelder KNA Veihjelp?
    KNA Veihjelp gjelder i Norge og hele Europa, alle dager 24 timer i døgnet, hele året. KNA Veihjelp får du også på din hjemmeadresse dersom du skulle ha problemer som for eksemple startvansker, utelåsing og punktering. Les mer (Vilkår for KNA Veihjelp)
  • Hvor tar jeg kontakt dersom jeg trenger assistanse i Norge og utlandet?
    Dersom du trenger assistanse: Norge tlf: 800 31 660. utland tlf: 0047 eller +47 deretter 22 30 30 50. Oppgi alltid ditt medlemsnummer i KNA når du tar kontakt, og pass på at medlemskapet er betalt før du legger ut på biltur.
  • Jeg har hatt utgifter i forbindelse med assistanse. Hvordan kan jeg få disse refundert?
    Krav om refusjon av utgifter skal rettes til: Viking Kundesenter tlf 800 31 660. Der vil du få nærmere informasjon om hvordan du skal gå fram og hvilken dokumentasjon som må fremlegges. Les mer
  • Gjelder KNA Veihjelp for hele familien?
    Alle som kjører bilen har krav på veihjelp forutsatt at medlemmet har et medlemskap som inkluderer KNA Veihjelp. I tillegg må bilen det gjelder være registrert på medlemmets husstandsadresse, og medlemmet må ha lagt inn bilens registreringsnummer hos KNA.

Betaling

  • Jeg har avsluttet medlemskapet. Hvorfor har jeg fått regning?
    Fra regningen skrives ut og til den kommer til deg i posten går det gjerne 4 – 6 dager. Har du avsluttet medlemskapet nylig er din oppsigelse registrert etter at regningen sendt fra oss.
  • Jeg har endret medlemskaptype. Hvorfor har jeg fått regning på det gamle medlemskapet?
    Ditt medlemskap er blitt endret etter at regningen på det gamle er sendt. Se bort fra regningen på ditt gamle medlemskap, du vil motta en ny regning på ditt nye medlemskap om kort tid.
  • Jeg har mottatt en regning med x i betalingsinformasjon. Hvordan får jeg betalt denne?
    Regningen du har mottatt skal ikke betales. X i betalingsinformasjon betyr at medlemskapet er betalt med avtalegiro eller e-faktura. Regningen er kun ment som en informasjon til deg.
  • Kan jeg opprette avtalegiro eller eFaktura på mitt medlemskap?
    Medlemskapet kan du betale med både med eFaktura og avtalegiro. Både e-faktura og avtalegiro kan du enkelt opprette selv i nettbanken. Skulle det by på problemer er det bare å ta kontakt med din lokale bank så hjelper de deg.
  • Kan jeg utsette betalingen av medlemskapet?
    Det er fullt mulig å utsette betalingen av medlemskapet i en kort periode. Ta kontakt med oss så sørger vi for at medlemskapet ikke blir avsluttet på grunn av manglende betaling, og du ikke mister noen av dine medlemsfordeler. Viktig: Uten avtale om utsatt betaling vil ikke det være mulig å få KNA Veihjelp
  • Kan jeg dele opp regningen?
    Regningen kan deles opp. Ta kontakt med oss og vi avtaler nærmere hvordan dette kan gjøres uten at det blir problemer med medlemskapet og medlemsfordelene. Det gjelder spesielt dersom du har KNA Veihjelp inkludert i medlemskapet.

Faktura

  • Jeg betalte medlemskapet mitt i fjor og har gyldig medlemskort. Hvorfor har jeg fått en faktura for fornyelse av mitt medlemskap?
    Dersom du betalte ditt medlemskap for et år siden er det på tide å fornye dette. I den anledning sender vi deg en regning slik at du kan fortsette medlemskapet. Betal fakturaen innen forfall og vil du fortsatt kunne benytte deg av alle medlemfordelene.

Adresseendring

  • Jeg har endret adressen min. Hvorfor står gammel adresse på regningen?
    Din nye adresse er registrert etter at regningen er sendt fra oss. Fra vi skriver ut en regningen tar det gjerne 4-6 dager grunnet postbehandling og postgang. Adressen din er oppdatert og den neste regningen og medlemsbladet vil ha korrekt adresse.
  • Hvordan endrer jeg adressen min hos KNA?
    Du har flere muligheter til å endre din adresse. Enklest er det å gå inn på www.kna.no til ”Logg inn/Min side”. Logg inn med ditt passord og mobilnummer. Du kan også sende en oss en e-post. I så fall, gå inn på www.kna.no. Under ”Kontakt KNA” finner du et kontaktskjema som du fyller ut og sender. På hverdager mellom 09.00 – 15.00 kan kontakte oss på telefon 21 60 49 00. Les mer (min side)
  • Jeg oppholder meg i utlandet om vinteren. Trenger KNA min utenlandsadresse?
    Dersom du ikke benytter Postens tjeneste for midlertidig adresseendring, kan du gå inn på www.kna.no (Logg inn/Min side) og endre din adresse når du selv ønsker det. Husk å endre tilbake til hjemmeadressen når utelandoppholdet er over. For at du skal få medlemsbladet er det viktig med korrekt adresse. Vær oppmerksom på at du må endre adressen ca.14 dager før du reiser. Les mer (min side)

Medlemskort

  • Hvorfor har jeg ikke fått medlemskort sammen med regning?
    Et nytt medlemskortet sendes ut til alle medlemmer annen hvert år i slutten av november eller begynnelsen av desember. Nye medlemmer får medlemskortet tilsendt kort tid etter medlemskapet er betalt. Også nye medlemmer vil få tilsendt nytt kort ved årsskiftet annen hvert år.
  • Jeg har mistet medlemskortet mitt. Hvordan får jeg nytt?
    Gå inn på www.kna.no under fanen MEDLEM og deretter MEDLEMSSERVICE. Der finner du et skjema du kan fylle ut og sende oss. Du kan også sende oss epost til kna@kna.no – husk å oppgi medlemsnummeret ditt. Du kan også ringe 21 60 49 00 alle hverdager mellom 09.00 og 15.00.
  • Kan andre i familien min benytte seg av mitt medlemskort?
    Medlemskortet er personlig og kan ikke benyttes av øvrige familiemedlemmer. Dersom andre i familien ønsker å benytte seg av medlemsfordelene lønner det seg å tegne et medlemskap.
  • Jeg har ikke fått nytt medlemskort i år
    Nye medlemskort sendes ut i slutten av november eller tidlig i desember annet hvert år. Dersom du ikke har mottatt ditt nye medlemskort innen 15. desember kan det være kommet bort i postgangen, eller adressen kan være feil. Undersøk på «Logg inn/min side» om adressen er korrekt. Rett opp eventuell feil adresse. Dersom adressen er riktig, gå inn på «Medlemservice” og fyll ut skjemaet og opplys om at du ønsker nytt medlemskort. Tlf: 22 60 49 00 hverdager mellom 09.00 og 15.00
  • Jeg har mistet/ødelagt mitt medlemskort – hvordan får jeg nytt?
    Nytt medlemskort får du ved å kontakte oss. Gå inn på ”Medlemservice” og fyll ut skjemaet og opplys om at du ønsker nytt medlemskort. Tlf. 22 60 49 00 hverdager mellom 09.00 og 15.00.

Nytt medlem

  • Vi er en voksen og et hjemmeboende barn over 18 år. Hvilket medlemskap trenger vi?
    Dersom dere begge har førerkort og benytter bil(er) og ønsker veihjelp anbefaler vi et medlemskap med KNA Veihjelp til den voksne, og et familiemedlemskap til ungdommen. Da er dere begge sikret både KNA Veihjelp, og alle medlemsfordeler.

Medlemsfordeler

  • Hva gjør jeg når jeg ikke får rabatt hos en partner?
    Ønsker du å benytte deg av noen av medlemsfordelene hos våre partnere må du opplyse om at du er KNA-medlem. Ha alltid med deg gyldig medlemskort. Det er din dokumentasjon at du er KNA-medlem. Skulle du mot formodning ikke få rabatten eller fordelen som vi har avtalt med partneren, ta kontakt med oss: tlf: 21 60 90 00 eller send en e-post: kna@kna.no Benytt kontakskjemaet du finner på www.kna.no.
  • Jeg ønsker ikke lenger å motta medlemsbladet – vil kontingenten endres når utsendelsen av bladet opphører?
    Medlemskontingenten inkluderer 10 utgaver av bladet Bil. Kontingenten er den samme selv om du ikke ønsker å få medlemsbladet tilsendt. Kanskje kan det være en idé å gi bladet BIL til venner eller familie. Det er alltid noen som er interessert i godt bilstoff.

Medlemskap

  • Kan jeg benytte mottatte faktura dersom jeg ønsker å endre medlemskapet?
    Når du endrer medlemskap vil du motta en ny faktura for ditt nye medlemskap. Se bort fra mottatte faktura for ditt tidligere medlemskap.
  • Følger KNA-medlemskapet kalenderåret?
    Medlemskapet i KNA løper 12 måneder fra betalingsmåneden. Du kan tegne medlemskap når som helst på året, og medlemskapet løper automatisk så lenge du ønsker det.
  • Følger KNA-medlemskapet person eller bil?
    Medlemskapet i KNA er personlig. Det innebærer at du som person får tilgang på alle medlemsfordelene.
  • Jeg er pensjonist, innrømmes jeg noen rabatt?
    Prisen er den samme for alle medlemmer, og det innrømmes ingen rabatt for pensjonister. KNA har som mål å være meget konkurransedyktig på pris, og at alle medlemmer er sikret den samme gunstige prisen.
  • Hvordan kan jeg avslutte mitt medlemskap?
    Dersom du ønsker å avslutte ditt medlemskap er det fint om du gir oss beskjed på e-post. Gå på www.kna.no og til ”Medlemsservice”. Der finner du et kontaktskjema for utfylling. Du kan også sende et postkort. Husk å påføre ditt medlemsnummer og navn, eventuelt ring oss på telefon 21 60 49 00 alle hverdager mellom 09.00 – 16.00. Alternativt kan du kan også overføre medlemskapet til andre i familien, eller gi det i gave til noen som setter pris på et KNA-medlemskap med eller uten veihjelp. I så fall, ta kontakt med medlemsservice så ordner vi det