Bilsport

 

Challengeløp:

Denne løps formen oppstod på 80 tallet i England og er en

Denne løps formen oppstod på 80 tallet i England og er en blanding av orientering, pålitelighet og førerprøve.  Dvs en løps form som setter krav til både fører og kartleser, men ikke så mye til bilen. Løpene går stort sett på offentlige veier med et islett av private veier der disse har god standard.  Man kan delta i slike løp med den bilen man har som er registrert og i trafikksikker stand.  Noen løp er det aldersbegrensing oppad.  For tiden er dette stort sett 1974 eller tidligere.

Når i løpet av 2010 arrangeres det Challangeløp?

Terminlisten for 2010 er klar og vedlagt her.

For hvem arrangeres det Challangeløp – hvilke krav stilles det sjåfør og bil?

Det arrangeres for alle som har sertifikat.  Det som kreves er lisens og at man er medlem av en klubb som er relatert til NBF (Norges Bilsportsforbund).  Første gang man deltar kan man løse engangslisens p.t. kr. 100,-

Finnes det ulike typer Challangeløp? 

For tiden er det to hovedretninger hvor forskjellen er hvordan ruten som skal kjøres er beskrevet.  Begge formen kjøres etter en kjørebok hvor ruten er beskrevet.

Hittil har det vært vanligst med kjørebok med kart utsnitt hvor man skal finne ruten via punkter med bokstaver og eller tall og hvor disse skal kjøres i stigende rekkefølge.  Man skal da alltid finne kortest vei mellom disse punktene.  I tillegg kan det være satt opp hjelpeavstander for å lette veivalget.

I 2004 fikk vi challengeløp etter jogylarity-prinsippet.  Her får man en eksakt beskrivelse av ruten med avstand til det enkelte veidele eller punkt (les skilt) som skal passeres samt tiden man skal bruke dit.   Veidelen er beskrevet med tulipanpiler som gir en beskrivelse på hvordan man skal kjøre i veidele

Hvordan og til hvem kan jeg melde meg på?

Som sagt tidligere kan du ved å sende inn din mailadr. eller på annen måte gi oss beskjed om du ønsker å få tilsendt melding når det kommer opp løp.

 

Karting:
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formel K eller Gokart (også kalt karting) er betegnelsen på en liten bil som kjører på egne, lukkede baner.

Bilen eller karten som mange kaller den, har alle de essensielle komponenter fra en ordinær bil, men mangler alt som med komfort og utrustning. Man finner derimot motor, kraftoverføring, hjul, ramme og styring som alt er bygget for å by på fart, akselerasjon og vegegenskaper innenfor de rammer reglene setter.

Har du først startet med å kjøre en kart, kan du fort ha blitt smittet av en varig interesse og hobby! For de som liker fart og spenning, har du innen denne sporten mange utfordringer. Det er muligheter for folk i alle aldre, helt fra det året du fyller 7 og oppover.

Det finnes klasser for alle ønsker og lommebøker. Du kan også satse alt etter hva ambisjoner og interesse tilsier. Du finner derfor alt fra potensielle nordiske mestre til hobbyførere på samme bane! Alle har den samme følelsen; nemlig å suse avsted i stor fart på en trygg og sikker bane laget som kopi av en større bane for andre formel biler.

Husk at 80% av alle F1 førere startet som unge med Formel K, og gjerne setter seg tilbake i en kart for noen runder. Mange vil derfor hevde at Formel K er den mest spennende form for bilsport. At det samtidig er den billigste bilsportsgren gjør vel heller ingen ting?

Gokart – For deg som liker litt spenning!

  • Hvor du kan du kjøre Gokart i Oslo? – Klikk her!

Fra du er 7 år kan du kjøre utendørs hos KNA Varne rett utenfor moss!

Steder hvor du kan kjøre utendørs karting i Norge:

  • KNA Klepp Motorsport
  • KNA Oppland 
  • KNA Rudskogen
  • KNA Nordvest
  • KNA Varna 
  • KNA  Nordvest 
  • NMK Haugaland
  • NMK Modum & Sigdal 
  • NMK Sunnfjord 
  • NMK Trøgstad
  • NMK Kongsberg 
  • NMK Bergen
  • NMK Kongsberg
  • NMK Elverum 
  • NAF Kristiansand og Opland
  • NAF Motorsport Ringerike
  • NAF Gokart Vestfold

Autoslalåm:

Autoslalom er en bilsport hvor det ikke koster så mye å delta.

I følge reglementet for autoslalåm er det en konkurranse hvor deltagerne på kortest mulig tid skal manøvrere bilen gjennom en bane med fartsreduserende hindre som er plassert i overensstemmelse med reglementet for autoslåm.

Som i challengeløp kan alle med en registrert bil som oppfyller vegdirektoratets krav til trafikksikkerhet delta.  Man må i utgangspunktet ha lisens.  Det kan også i slike løp løses engangslisens.  Husk at også i autslalåm gjelder ikke bilens kaskoforsikring

Det arrangeres f.eks Norgesmesterskap i autoslalåm. Her er det flere ulike klasser hvor det konkurreres.

På www.autoslalom.no finner du mer informasjon og tillgang til ulike arrangementer!

Merk: For deltagele i autoslalåm gjelder det spesielle regler for dekk.

 

Rally:

Om Rally i regi av KNA…

Hva er Rally?
Det er et billøp hvor deltagere, alltid fører og kartleser, fra et startsted skal kjøre en rute som går via offentlige og private veier og områder til et mål.  På denne ruten vil deltagerne få veier og plasser som er avstengt for almen ferdsel og hvor det skal kjøres på tid.  Det vil i praksis si at deltageren kjører transportetapper og spesialprøver.  Rally setter store krav til bil og førere.

Når i løpet av året arrangeres det Rally?
Hele året da det er ulike typer rally. Vinter, grus, asfalt, og i noen tilfeller; knapt nok på det man kan kalle for en vei i det hele tatt.

For hvem arrangeres det Rally – hvilke krav stilles det  sjåfør og bil?
For å kjøre  må du gå på kurs i regi av NBF samt delta i debutantklasse.  Du må være medlem av en klubb tilsluttet NBF.  Bilen må være registrert og oppfylle kravene til vegdirektoratet samt NBFs tekniske bestemmelser for rallybiler.

Finnes det ulike typer Rally?
Rally arrangeres i 3 kategorier:

  1. Rally må være totalt minimum 251 km. og må han minst 7 spesialstrekninger
  2. Mini rally kan være maksimalt 250 km. og han minst 4 spesialstrekninger
  3. Sprint rally kan være maksimalt 150 km.  og må ha minst 4 spesialstrekninger på maks 10 km og spesialprøver på maks 2 km.

Hvordan og til hvem kan jeg melde meg på? 
Ta kontakt med din nærmeste bilklubb eller NBF direkte på tlf 23 05 45 00