Dette må du tenke på når du velger forsikring

Noen triks kan spare deg for mange tusenlapper.


Forsikringer kan være forvirrende for mange. Det er mye å ta hensyn til og flere forsikringer å velge mellom. Skal du ha kasko? Kanskje holder det med delkasko eller ansvarsforsikring? Hvilken egenandel bør man velge? Hvordan fungerer egentlig bonus?

- Det aller første man må ta stilling til er hva slags dekning man vil ha. I hovedsak finnes det kasko-, delkaso- og ansvarsforsikring. I tillegg har de ulike selskapene ordninger for alt fra forsikring av mekaniske skader til såkalte superforsikringer med inkludert leiebil, sier generalsekretær i KNA, Børre Skiaker.

Kaskoforsikringen dekker alle skader – uavhengig av hvem som har skyld i skaden. Det betyr at du aldri risikerer å tape mer enn egenandelen og bonus. Delkasko dekker ikke skader du har skyld i selv, men gjør at du er forsikret mot ting som brann og tyveri. Ansvarsforsikringen er obligatorisk for alle biler, og den forsikrer deg mot skader som blir påført andre – enten det er i form av bilskader, personskader eller skader på eiendom.

- Din egen økonomi og bilens verdi bør være hovedkriteriene når du vurderer hvilken forsikring du velger. Å kaskoforsikre en eldre bil med lav verdi er som regel bortkastede penger, da disse forsikringene er vesentlig dyrere enn ansvarsforsikring, sier Skiaker.

Han anbefaler en tommelfingerregel om at man bør velge bort kaskoforsikring på biler som koster under 50 000 kroner å erstatte.

- Kommer man mye under dette begynner regnestykket å bli vanskelig å forsvare rent økonomisk, sier han.

Ekstra forsikring
Som bilentusiast hender det man investerer i ekstrautstyr som felger eller andre deler som kan være kostbare – men også potensielle fristelser for tyver. Disse bør du vurdere å tegne en ekstra forsikring for, da standardvilkårene til forsikringsselskapene som regel ikke dekker mer enn 10 000 kroner.

Har du en spesiell utgave av en bilmodell kan det også være lurt å gi beskjed om dette til forsikringsselskapet. Noen bilmodeller er vesentlig dyrere enn andre – selv om det ikke nødvendigvis kommer frem av forsikringsselskapets prislister.

- For å være på den sikre siden dersom uhellet skulle være ute bør du informere forsikringsselskapet om mest mulig med én gang. Da blir det lettere for alle parter den dagen noe eventuelt skulle skje, forklarer Skiaker.

Rimelig veteranforsikring – med noen begrensninger
Å ha en veteranbil som er eldre enn 30 år byr på mye glede, noen bekymringer og en del utgifter. Heldigvis er det også en del utgifter som er vesentlig lavere med en veteranbil enn med moderne kjøretøy.

- Forsikringen på veteranbiler er som regel veldig gunstig, men det er viktig å huske at det følger med noen begrensninger på disse spesialforsikringene, sier Skiaker.

I tillegg til det opplagte kravet at bilen må være eldre enn 30 år, opererer de fleste selskaper med en maksimal årlig kjørelengde på 5000 kilometer. De fleste krever også at du har en annen bil slik at veteranbilen ikke er din eneste bruksbil.

- Disse forsikringene er ofte veldig rimelige, men de er ment for entusiastbiler som brukes i fritidsøyemed. Derfor er det en del begrensninger, men samtidig gjør det det mulig å beholde biler som kanskje ville vært uforholdsmessig dyre å ha stående ellers, sier KNA-lederen.

Som medlem i KNA får du i tillegg ekstra gode tilbud på forsikring fra våre samarbeidspartnere – enten det er snakk om familiebil, entusiastbil, veteranbil eller andre forsikringer du trenger.