Nye elektrifiserte høyprestasjonsbiler fra Volvo

onsdag 18. oktober 2017 kl. 16:29

Polestar blir nå et eget merke for elektrifiserte høyprestasjonsbiler i Volvo Car Group. Polestar 1 har en helelektrisk rekkevidde på 150 km alene – den lengste helelektriske rekkevidden til noen hybridbil på markedet.  Bilene kan bare bestilles på nett og tilbys på abonnementsbasis for to eller tre år, ved en depositumfri abonnementspakke. Alt inn under ett månedsbeløp. Ordrebøkene for Polestar 1 åpnet i går 17. oktober, og interessenter kan melde sin interesse allerede nå.

Volvo Car Groups Polestar-virksomhet har nå presentert sin fremtid som et nytt, selvstendig høyprestasjons bilmerke. Polestar bekreftet planene for de tre første modellene, et nytt spesialbygd produksjonsanlegg i Kina og en kundeorientert markedstilnærming som vil sette en ny bransjestandard for biler med høye ytelser.

600 hk.
Polestar avduket også Polestar 1 med 600 hk. Dette er selskapets første bil, og skal etter planen rulle av samlebåndet sommeren 2019. Polestars teknologi og produkttilbud drar nytte av synergier og stordriftsfordeler som er gjort mulig av Volvo Car Group. Selskapet kan dermed håndtere design-, utviklings- og produksjonsprosesser på brøkdelen av den tiden det tar for nykommere.

- Polestar 1 er den første bilen med Polestar på panseret. Det nye Polestar-merket vårt kunne ikke fått en bedre start enn denne flotte GT`en fullpakket med avansert teknologi. Alle fremtidige biler fra Polestar vil ha en helelektrisk drivlinje, i tråd med visjonen om å være det nye frittstående merket for elektrifiserte høyprestasjonsbiler, sier Polestars sjef Thomas Ingenlath.

150 km helelektriske rekkevidde
Polestar 1 er en svært god start for det fremtidige Polestar-merket. Bilen er en todørs 2+2-seters Grand Tourer Coupé med hybriddrivlinje og høy elektrisk ytelse. Polestar 1 er en elektrisk bil med drahjelp av en intern forbrenningsmotor, med en helelektrisk rekkevidde på 150 km alene – den lengste helelektriske rekkevidden til noen hybridbil på markedet. Effekten på 600 hk og dreiemomentet på 1000 Nm plasserer bilen kontant i høyprestasjonssegmentet.

Verdens første bil med chassisteknologien CESi
Polestar 1 er basert på Volvos skalerbare plattformarkitektur (SPA), men omtrent 50 prosent er nytt og spesialtilpasset og utviklet av Polestars ingeniører. For å forsterke de dynamiske kjøreegenskapene drar Polestar 1 nytte av en rekke nye teknologier, alt rettet mot innrettet mot optimal kjøreglede. Polestar 1 er verdens første bil utstyrt med den helt nye, avanserte og klasseledende chassisteknologien CESi (Continuously Controlled Electronic Suspension) fra Öhlin. Karbonfiberkarosseriet reduserer vekten og forbedrer torsjonsstivheten med 45 prosent, samtidig som det senker bilens tyngdepunkt. I tillegg har Polestar 1 en dobbel elektrisk bakaksel som muliggjør momentvektorisering. Dette gir føreren presis akselerasjon på hvert hjul, sikrer maksimalt veigrep og opprettholder farten i svinger.

Polestar 1 skal produseres ved Polestars ultramoderne, spesialbygde produksjonsanlegg i Chengdu i Kina. Anlegget som er tegnet av det norske arkitektfirmaet Snøhetta, er under oppføring og skal etter planen stå ferdig i midten av 2018.


Bestilles på nett
Polestar vil også bevege seg bort fra dagens tradisjonelle eierskapsmodell. Bilene kan bare bestilles på nett og tilbys på abonnementsbasis for to eller tre år. Den depositumfrie abonnementspakken dekker alt, også tjenester som henting og levering i forbindelse med service – samt muligheten til å leie alternative biler i utvalget fra Volvo og Polestar. Alt inn under ett månedsbeløp.

Fastprisabonnementet gjør det enkelt for kunden å ha en bil fra Polestar. Teknologien der mobiltelefonen brukes som nøkkel er en viktig del. Den lar eieren dele en virtuell nøkkel med en tredjepart, og gir samtidig tilgang til en rekke bestillingstjenester. Concierge-tjenesten sørger for at kunden ganske enkelt kan fokusere på kjøregleden.

Konkurranse med Tesla Model 3
Alle fremtidige biler fra Polestar vil ha en ha en helelektrisk drivlinje. Polestar 2, som settes i produksjon senere i 2019, blir det første batterielektriske kjøretøyet (BEV) fra Volvo Car Group. Det blir et en bil i mellomklassen med elektrisk drivlinje, som tar opp konkurransen med Tesla Model 3. Produksjonsvolumet blir følgelig større enn for Polestar 1. Den første fasen i Polestars produktutrulling blir avsluttet med Polestar 3, en større bil i SUV-stil med helelektrisk drivlinje, og med tilsvarende moderne elektrisk ytelse og kjøredynamikk.

Bestilling og konfigurering av Polestars biler vil bli gjort på nettet via en Polestar-app eller en nettportal. Samtidig er Polestar klar over at kundene ønsker å gjøre seg kjent med merket, og vil derfor åpne et nettverk av Polestar-showroom rundt om i verden – der fremtidige Polestar-kunder får oppleve produktene og merket.

Ordrebøkene for Polestar 1 åpner 17. oktober 2017, og potensielle kunder kan melde sin interesse allerede nå.