Norges hemmelige turistveier

Bilferie og reise

Glad i bilferie? Mange mindre kjente turveier har nå fått sitt eget kart i ny utgave. Kartet er gratis for hovedmedlemmer i KNA.

Norge har 18 veier som har status som nasjonale turistveier. Men vi har mange andre veier som også bør oppleves, mener Kongelig Norsk Automobilklub, KNA.

– Landet vårt er 2400 kilometer langt, og det er synd hvis folk tror at det bare er 18 veier som er spesielt vakre å kjøre, sier generalsekretær Børre Skiaker i KNA.    

NORDOVER: Børre Skiaker i KNA. (Foto: Newswire)
NORDOVER: Børre Skiaker i KNA.

Derfor har KNA nå laget et kart der alle ”deres” vakre veistrekninger er merket av.  

– Det er veier som går gjennom flott natur og hyggelige småsteder og landskap. Veiene er som skapt for en opplevelsestur i bil. Siden de er lite kjent, er det også færre turister på dem, sier Skiaker.

Hovedfartsårer som E6, E18 og E39 er tonet ned i kartet, mens turistveiene er gjort store og tydelige. Poenget er ikke å komme fort fram, men å oppleve underveis.

– Inspirasjonen kommer fra islandske kart jeg har sett, der hele den omkransende hovedveien på øya nesten er usynlig. De mange innlandsveiene fremheves, sier Skiaker.

UTSNITT: Eksempel fra kartet. Europaveiene er vanlige, sideveiene med vakkert utsyn gjort tydelige.
UTSNITT: Eksempel fra kartet. Europaveiene er vanlige, sideveiene med vakkert utsyn gjort tydelige.

De 18 nasjonale turistveiene er også med.

– Mulighetene for å kombinere veier blir nå mye bedre. Du trenger ikke velge hele ruta på forhånd, men ta det litt som det kommer hvis det er områder som faller spesielt godt i smak underveis. Et viktig poeng med bilferie er å kunne dvele litt ekstra ved det man liker, sier KNA-sjef Skiaker.

Bilferie står høyt i kurs hos nordmenn. 43 prosent har planlagt bilferie denne sommeren, viste en KNA-undersøkelse utført i mai. Ytterligere 18 prosent hadde ikke bestemt seg ennå.

Mye å se

De hemmelige turistveiene er plukket ut av KNA, blant annet av Skiaker selv.

– Jeg har kjørt landet på langs og tvers i flere tiår og ofte tenkt at dette burde flere se. I tillegg har vi latt oss inspirere av hva motorsykkelklubber og bilklubber tipser om, sier han.

Veiene KNA vil ha fram i kartet er rammet inn med blått. Kartet fremhever typisk nok flere av de sommeråpne veiene på fjellet, som Jotunheimveien og andre hyggelige, lokale veier i sør og nord. E6 er merket vanlig gul. Klassiske turistveier, som fylkesvei 55 over Sognefjellet, er merket med blått i KNAs kart også. Men til forskjell fra de nasjonale turistveiene, fortsetter merkingen fra Turtagrø rett sør til Øvre Årdal og over Tyin og Filefjell, og videre til Lærdalsøyri og Hemsedal i hver sin retning.

De nasjonale turistveiene legger mye vekt på kystveier og nasjonalparker. KNA-kartet slår et slag for innlandet også, blant annet er de litt over hundre kilometerne fra Røros til Drevsjø merket av, rett ved Femunden.  Det samme er strekninger som Atna-Ringebu, Fagernes-Follebu, Fagernes-Hemsedal med flere.

Fra Larvik til Kristiansand er hele kysten ringet rundt, som et hint om å komme seg av E18.

– I det området ligger perlene så tett at det ikke har noen hensikt å merke av alle sammen, hele veinettet ville blitt blått, sier generalsekretær Børre Skiaker i KNA.

KNAs kart over Norges ukjente turistveier markedsføres også i Nederland. Det kan bidra til å spre turistene til mindre besøkte deler av landet, tror Kristin Krohn Devold.

Norge har 18 veier med status som nasjonale turistveier. Men mange andre strekninger er også verdt en omvei. Derfor har KNA, Kongelig Norsk Automobilklub, laget et kart over de hemmelige turistveiene.

– Kartet samler de kjente og mindre kjente veiene i de naturskjønne områdene. Her finner man alternative ruter til riksveiene. De hemmelige turistveiene tar for seg både enkeltstrekninger og områder med veier som har noe ekstra å by på, sier generalsekretær Børre Skiaker i KNA.

Nå har utenlandske bilorganisasjoner sett kartet og vist sin interesse. I år får nederlendere tilgang til kartet over de hemmelige turistveiene gjennom turist- og bilistorganisasjonen ANWB.

– Det er veldig hyggelig at vi i år kan presentere kartet i en nederlandsk versjon. Ved å gjøre Norske turistveier mer tilgjengelig for utlendinger, tror vi de får en flottere opplevelse, tar flere bilder og markedsfører Norge. Det kan bidra til at flere turister legger bilferien til Norge, sier Skiaker.

Sprer turistene

Flotte veistrekninger er viktige for norsk reiseliv fordi det gir store ringvirkninger for de aktørene som befinner seg langs veiene.

– Vi har enormt stor plass i Norge og et veldig attraktivt produkt. Da gjelder det å markedsføre og spre trafikken til flere flotte, men kanskje mindre kjente steder i Norge. De hemmelige turistveiene kan bidra til nettopp det, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

Mange reiselivsbedrifter har opplevd en eksplosjon av turister som følge av satsingen på nasjonale turistveger. Men det er fortsatt mye ledig kapasitet på norske overnattingssteder, spesielt de som ligger utenfor de mest besøkte områdene.

– Ukjente turistveier, steder og turmål vil slå an fordi turister gjerne vil oppleve noe unikt og urørt. Flere og flere turister oppsøker mindre kjente steder for å unngå å havne i turiststrømmen. Bilen er et naturlig transportmiddel til opplevelser man ikke kommer seg til på andre måter, sier Krohn Devold.

– Det er særlig turister fra Sverige, Nederland og Tyskland som reiser i Norge med bil eller bobil. I tillegg er det veldig mange nordmenn som velger bilen når de skal feriere i eget land, sier Krohn Devold.

Mye å velge i

Både Krohn Devold og Skiaker trekker frem veistrekningen fra Hellesylt via Norangsdalen til Leknes på Sunnmøre som en av flere personlige favoritter.

– Strekningen fra Grotli via Geiranger og ned Trollstigen bør oppleves. Og veien gjennom Lofoten, Vesterålen, Andøya, Senja og til Tromsø er i toppklasse. Det er nesten umulig å velge ut én enkeltstrekning, sier Skiaker.

KNA har valgt å publisere veikartet som et tradisjonelt kart på papir. De mener det gir bedre oversikt, samtidig som det er lettere å planlegge turer ved hjelp av papirkart.

– Kartet kommer i nye og oppdaterte utgaver så lenge vi finner nye hemmelige veier. Det er fortsatt mange å velge blant. Som bilklubb ønsker vi å bidra til at så mange som mulig får tilgang til disse skattene, sier Børre Skiaker i KNA.