Nordiske førere i toppen

mandag 20. april 2015 kl. 17:11

Hvorfor er det slik at nordiske bilsportsutøvere er blant de beste i verden?

Det bor ikke så mange mennesker i Norden sammenliknet med andre regioner i verden, men likevel er de nordiske landene blant de aller sterkeste i internasjonal bilsport.

Finland peker seg spesielt ut med tre verdensmestere i Formel 1 (Keke Rosberg, Mika Häkkinen og Kimi Räikkönen) og hele sju verdensmestere i rally (Markku Alen, Ari Vatanen, Hannu Mikkola, Timo Salonen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen og Marcus Grönholm). I tillegg har finnene alltid hatt en rekke andre bilsportsutøvere som har hevdet seg bra i en rekke forskjellige internasjonale mesterskap, og JJ Lehto har vunnet 24-timersløpet på Le Mans to ganger.

Svenskene er heller ikke dårlige. Både Björn Waldegård og Stig Blomqvist har blitt verdensmestere i rally, mens Ronnie Peterson var nære å klare det i Formel 1. Stefan Johansson og Stanley Dickens har begge vunnet 24-timersløpet på Le Mans, og svenskene har til enhver tid en rekke bilsportsutøvere som hevder seg internasjonalt.

Danmark har ingen verdensmestere i Formel 1 eller rally, men de har hatt flere gode førere i F1 opp gjennom årene. Men det er først og fremst i langdistanseracing danskene har hevdet seg med Tom Kristensen, som er den mestvinnende på Le Mans med ni seirer. Også John Nielsen har en totalseier på Le Mans, og danskene er også i dag svært sterke i internasjonal racing.

I Norge er det kun Petter Solberg som har blitt verdensmester, men det er verdt å merke seg at han er den eneste i verden som har blitt verdensmester i to forskjellige bilsportsgrener - både rally og rallycross. Norge har alltid vært gode i rallycross, selv om denne grenen har vært litt i skyggen av rally og racing internasjonalt. Norge har også førere helt i toppen av Rally-VM, som Andreas Mikkelsen og Mads Østberg, mens vi har hengt litt etter våre naboland når det kommer til racing.

Hva er hemmeligheten?

Så hva er hemmeligheten bak den nordiske suksessen? Vi spurte racerfører, TV-kommentator og KNA-medlem, Atle Gulbrandsen.

- Det er et vanskelig spørsmål å svare på, men jeg har noen teorier. At vi er gode i rally er ikke så rart å skjønne, med tanke på alle grusveiene som mange nærmest vokser opp på i Norge, Sverige og Finland. De gode resultatene i rallycross kommer av at denne bilsportsgrenen står mye sterkere i de nordiske landene enn i resten av verden. Det blir nesten litt sånn som langrenn på ski, forklarer Gulbrandsen.

Men hvordan kan man forklare den finske, svenske og danske racingsuksessen?

- Det er egentlig litt rart at disse landene har hevdet seg så godt, for det er få internasjonale racerbaner i Norden. Men finnene har alltid jobbet bra med talentarbeid, og når noen har slått gjennom - som Keke Rosberg i Formel 1 - har de vært flinke til å hjelpe yngre landsmenn. Bak Rosberg kom JJ Lehto, Mika Salo, Mika Häkkinen og Heikki Kovalainen, og i dag har vi Kimi Räikkönen og Valtteri Bottas. Man ser det samme i Danmark, hvor Tom Kristensen og John Nielsen banet vei til Le Mans-toppen, og hvor en rekke førere som Jan Magnussen, Casper Elgaard, Nicki Thiim, Allan Simonsen, Michael Christensen har kommet etter. Det gjelder at noen først slår gjennom, og at disse hjelper andre til å følge etter.

Så hvordan hevder Norge seg i dette selskapet?

- Vi bør være stolte av Norge som bilsportsnasjon med tanke på at vi er så få innbyggere. Vi er i verdenstoppen i både rally og rallycross, og det blir lagt merke til. Samtidig er vi et "annerledes-land", hvor bilsportsgrenen racing ikke er spesielt stor. Derfor har vi ikke de samme internasjonale resultatene å slå i bordet med der som våre naboland, men det vil sikkert endre seg etter hvert, tror Gulbrandsen.