Legendariske veier

onsdag 23. desember 2015 kl. 12:17

Det er heldigvis noen som hjelper oss slik at gjengrodde stier ikke nødvendigvis blir bortglemte veier. Første spadestikk for en ny bokserie: «Legendariske Veier», er tatt.

I løpet av neste år er de 58 kilometerne fra Riksveien til Retvet ved Ski ferdige. Dermed er de siste to prosjekter i det som heter E18-delen av Østfoldpakka fullført.

Det blir selvfølgelig fantastisk å kjøre rett frem og ikke bli utsatt for en eneste utfordring, og selvfølgelig skal vi ikke inn på det med at alt var bedre før – for det var det definitivt ikke.

Men du store verden hvor takknemlige vi skal være for at noen har bevart de gamle utfordringene i en slik form at vi også kan ta del i dem.

Fargerik fortid
Vi kan være med en av Duke Ellingtons musikere som dro frem saxen i Ørje og ville ha med hele orkesteret på en improvisert konsert på fortauet utenfor kafeen til ekteparet Magnæs – men som ble stoppet av lensmannen etter at han hadde dratt det første koret.

Vi kan slite sammen med Grev Wachmeisters sjåfør med å få vekk et nedblåst almetre som lå over veien og som hindret Greta Garbo i å komme tilbake til Sverige. 

Og vi kan bli med Olga Wilson, sannsynligvis datter av USA-president William Taft, som insisterte på å drive kuene sine langs landeveien selv etter at den hadde fått status som Europavei.

Ny serie
Det jeg snakker om er den første boken i noe vi blir lovet skal bli en serie som heter Legendariske Veier.

Denne heter «Riksveiene som ble til E 18. Fra Ørje til Drammen». Forfatterne er Tore H. Wiik, høyskolelektor, timesjåfør på Flybussen, bor i Moss og som kjører en 1959 Boble, og Per Johansen, kjørelærer fra Oslo som bruker all fritid på å utforske gamle veiminner på sin motorsykkel.

Les mer og se flere bilder på BilNorge.no