Bilindustri i Norge

torsdag 16. april 2015 kl. 10:33

For oss som er bilentusiaster er det fint å tenke på at det faktisk finnes litt bilindustri i Norge – selv om produksjonen av Troll sluttet i 1958.

Mange har hørt om den norske bilen Troll, som ble produsert mellom 1956 og 1958. Glassfiberbilen ble imidlertid aldri noen stor suksess, og det ble kun produsert fem biler før fabrikken gikk konkurs. Litt bedre gikk det med elbilen Think, som ble grunnlagt i 1991, men som gikk konkurs i 2011.

Fortsatt ruller det flere Think elbiler rundt om i Norge, for ikke å snakke om Buddy, som er en populær bil i blant annet Oslo.

Det ikke like mange vet, er at Norge er en relativt stor leverandør til bilindustrien verden over, og det er spesielt på Raufoss og Kongsberg det er store miljøer.

Eventyret på Kongsberg

Kongsberg Automotive er et norsk industrieventyr som omsetter for nesten ti milliarder kroner, og som har mer enn 11 000 ansatte over hele verden. Bare i Hvittingfoss jobber det 140 ansatte, og de lager bildeler for hele verden.  

Mange forbinder nok fortsatt merkevaren ”Kongsberg” med våpen, og også bildelvirksomheten startet som en avdeling av Kongsberg Våpenfabrikk i 1957. Men i 1987 kjøpte de ansatte ut bildelsdivisjonen, og Kongsberg Automotive ble en realitet.

Kongsberg Automotive er i dag representert i Brasil, USA, Mexico, Canada, Japan, Sør-Korea, Kina , India og en rekke land i Europa. I Norge er selskapet lokalisert på Kongsberg, Rollag, Raufoss og i Hvittingfoss, og rundt 15% av omsetningen skjer i Norge.

- Det er ikke enkelt å drive en fabrikk i Norge når vi skal konkurrere med fabrikker i lavkostland som Kina og India, men vi er veldig stolte over våre divisjoner her hjemme. Vi er kjente for å ha høy kompetanse i Norge, og takket være en høy automasjonsgrad klarer vi også å være konkurransedyktige på pris. Dessuten har det noen logistikkfordeler med å være i nærheten av kundene, sa fabrikkdirektør på Hvittingfoss, Kristian Sten Iversen til magasinet PitStop i 2012.

Porsche-deler lages i Norge

På fabrikken i Hvittingfoss lages det stort sett komponenter til de store lastebilprodusentene som Scania, Volvo, Mercedes, MAN, DAF og Renault. Eksempler er komponenter til både clutch- og girskiftbetjening, komponenter til hjuloppheng og deler til setene. Det er imidlertid ikke bare lastebildeler som lages på Hvittingfoss, for også Porsche står på kundelista med reservedeler til Porsche 993 og 996.

Det er nok ikke alle Porsche-eiere som er klar over at noen av komponentene lages i Norge, men så har heller ikke delene fra Kongsberg noe merkenavn, i motsetning til for eksempel støtdempere fra Öhlins eller bremseklosser fra EBC.